سئو چیست؟

سئو چیست؟

در هر روز میلیونها موضوع از طرف کاربران در موتورهای جستجو سرچ می شود و میلیونها سایت نیز وجود دارند که گوگل هر کدام از صفحات آن ها را برای موضوع خاصی دسته بندی می کند. همچنین گوگل برای دسته بندی صفحات بیش از ۲۰۰ فاکتور را لحاظ می کند. با وجود این همه سایت و این همه فاکتور و الگوریتم چگونه می توانیم در نتایج گوگل رتبه بگیریم؟ همه مردم برای بالا رفتن رتبه در گوگل از کلمه سئو استفاده می کنند اما SEO چیه؟ که همه درباره اش حرف می زنند. بیایید باهم سئو را بررسی کنیم. همچنین راهکارها و ابزارهای سئو را با هم یادبگیریم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization است و به معنای بهینه سازی موتور جستجو، و روشی است برای جذب ترافیک هدفمند به وب سایت از رتبه بندی ارگانیک موتورهای جستجو. سئو مجموعه ای از استراتژی ها و عواملی که به افزایش اهمیت صفحات در گوگل کمک می کند است.

کارهایی که برای سئو انجام می شود شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا، بهینه سازی محتوا در مورد کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک و … است. به عبارت دیگر SEO به معنای بهبود یک سایت برای رتبه بندی نتایج جستجو است.

سئو سایت چیست؟

سئو سایت مجموعه ای از روشها و تکنیک هایی است که سئو کاران برای بهبود رتبه سایت و صفحات سایت ها در موتورهای جستجو انجام می دهند. موتورهای جستجوی گوگل الگوریتم های زیادی را برای رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرند. از این رو سئو کاران باید تمام این نکات و فیلترها را در نظر بگیرند تا یک سایت را سئو کنند و آن را در موتورهای جستجو بالا بیاورند.

تاریخچه سئو

اولین موتورهای جستجو در سال ۱۹۹۰ شروع به فعالیت کردند. این موتورهای جستجو در ابتدا بسیار ساده بودند و از الگوریتم خاصی پیروی نمی کردند رتبه بندی سایت ها در آن زمان بر اساس حروف الفبا بود و سایت هایی که حرف آن ها A بود در ابتدای صفحه قرار می گرفتند.

در سال ۱۹۹۶ الگوریتمی به گوگل اضافه شد که برای بالا آمدن صفحات در موتورهای جستجو از تکرار زیاد کلمات کلیدی استفاده می شد و هرچه کلمات کلیدی در این صفحات بیشتر باشد این صفحات دارای اهمیت بیشتری بودند. همچنین روشی که مدیران سایت ها استفاده می کردند این بود که کلمات کلیدی در یک صفحه را در پشت گرافیک سایت پنهان می کردند که یک کار غیر اخلاقی بود و با این روش صفحات را بالا می آوردند.

به دلیل اینکه بدست آوردن رتبه در موتورهای جستجو ساده نیست هنوز هم بسیاری از سئو کاران از ترفندها و یا روشهای غیر اخلاقی برای بدست آوردن رتبه استفاده می کنند. اما به دلیل الگوریتم های زیادی گوگل که برای موتورهای جستجو در نظر گرفته است تا نتایج موتورهای جستجو بر اساس نیاز کاربران باشد و سایت های بی کیفیت نتوانند در موتورهای جستجو رتبه بگیرند. کار آن ها را کمی سخت کرده است. اما بسیاری از سئو کاران و مدیران سایت هنوز هم با تکنیک هایی گوگل را دور می زنند.

اهمیت سئو

بیشتر کاربران برای بدست آوردن صفحات مورد نظر خود از موتورهای جستجو از جمله یاهو و گوگل و … استفاده می کنند. پس سئو کردن مناسب سایت بهترین و کم هزینه ترین روش برای ورود کاربران و افزایش بازدید سایت و در نتیجه افزایش فروش سایت است.

کلماتی که در موتورهای جستجو توسط کاربران جستجو می شوند بسیار اهمیت دارند و ما باید سایت خود را با توجه به کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کار خودمان بهینه کنیم و روی سئوی سایت سرمایه گذاری کنیم.

اهداف سئو

  • افزایش بازدید سایت
  • برند سازی
  • فروش بیشتر
  • افزایش ترافیک سایت
  • بالا رفتن رتبه صفحات در گوگل
  • استراتژی های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • ساختار سایت را بهبود ببخشیم
  • URL های مناسب
  • کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار
  • بهینه کردن لینک های داخلی و خارجی
  • تعیین نام دامنه مناسب  و انتخاب هاست مناسب سایت
  • بهینه کردن متن ها و بروز رسانی
  • بهینه سازی کدهای سایت
اهداف سئو

اهداف سئو

سئو تکنیکال چیست؟

منظور از سئو تکنیکال بررسی تکنیکهای فنی سایت است. سئو تکنیکال کاری به محتوای سایت ندارد. هدف از سئو تکنیکال بررسی زیرساخت های سایت است.

تکنیک های سئو

برای سئو کردن سایت ها تکنیک های وجود دارد که سئو کاران از آنها استفاده می کنند. در زیر چند تکنیک سئو را باهم بررسی می کنیم.

سئو کلاه سفید

این تکنیک شامل روشهایی برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو است که گوگل آن روشها را مجاز می داند و از ما می خواهد از آن ها استفاده کنیم.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری روشهایی است که برای بهبود سئو سایت انجام می دهیم و در صورتی که گوگل آنها را شناسایی کند سایت ما را جریمه می کند مانند خرید بک لینک.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه نیز شامل تکنیک هایی است که بعضی از سئو کاران برای سایت ها انجام می دهند و این روشها بسیار خطرناک هستند و در صورتی که الگوریتم های گوگل این روشها را شناسایی کند ممکن است ضربه زیادی به سایت وارد شود و یا سایت را حذف کند.

تکنیک های سئو

تکنیک های سئو

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی شامل روشهایی است که در داخل سایت انجام می دهیم تا سایت را بهینه کنیم این روشها شامل :

  • لینک های داخلی
  •  بهبود URL ها
  •  نوشتن محتوای باکیفیت
  •  نوشتن عنوان های جذاب
  • نوشتن متا دیسکریپشن برای محتواها
  • بهینه کردن محتوا با کلمات کلیدی
  •  بهینه سازی کلمات لانگ تیل
  • بهینه کردن ساختار متن با استفاده از تگ های H1 , H2 , …
  • بهینه سازی عکس ها
  • افزایش سرعت سایت
  • ریسپانسیو کردن سایت
  • و…
سئو داخلی

سئو داخلی

سئو خارجی شامل تکنیک ها و روشهایی را که سئو کاران و مدیران سایت در خارج از سایت برای بهبود و رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو انجام می دهند. سئو خارجی شامل:

  • بک لینک
  • گوگل مپ
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • منشن بدون لینک
  • برند سازی
  • تبلیغات و …

ابزارهای آنالیز سایت

برای بررسی سئوی سایت سئو کاران و مدیران سایت ها نیاز به ابزارهایی نیز دارند که به وسیله آن ها سایت را تحلیل و ارزیابی کنند. در ادامه به اختصار بعضی از ابزارهای آنالیز سایت را معرفی خواهیم کرد:

گوگل آنالیتیکس

این ابزار یکی از ابزارهای مهمی است که به ما در سئو کردن سایت بسیار کمک می کند گوگل آنالیتیکس به ما اطلاعات زیادی درباره سایت از جمله سن و جنسیت کاربران، نحوه ورود کاربران به سایت، زمان ماندن در سایت، محل زندگی و نرخ تبدیل و … را به ما می دهد.

ابزار Google PageSpeed Insights

این ابزار یک ابزار بسیار کاربردی برای تست سرعت سایت است. Google PageSpeed Insights ابزار خود گوگل است و معیار سرعت سایت محسوب می شود. همچنین این ابزار خطاهای مربوط به سرعت سایت را به ما نشان می دهد و راهکارهایی را برای بهبود آن به ما پیشنهاد می دهد.

ابزار Woorank

این ابزار وضعیت سئوی سایت را بررسی می کند و وضعیت سایت را با رنگهای سبز و نارنجی و قرمز نشان می دهد که رنگ سبز نشان دهنده وضعیت سایت از نظر سئو خوب است و رنگ نارنجی سئوی سایت به بهبود نیاز دارد و رنگ قرمز نشان می دهد که روی سئوی سایت کار نشده است.

 

ابزار Woorank

ابزار Woorank

ابزار SpyFu

این ابزار برای بررسی سایتهای رقیبان بسیار کاربرد دارد. در SpyFu سایت رقیبان را وارد می کنیم و اطلاعات زیادی را از جمله کلمات کلیدی، تبلیغات، استفاده از گوگل ادز، استراتژی های لینک سازی و … را به ما نشان می دهد.

ابزار SpyFu

ابزار SpyFu

ابزار Google Webmaster Tools

وبمستر تولز یک ابزار حرفه ای برای سئوی سایت محسوب می شود این ابزار خدمات زیادی را به کاربران میدهد استفاده از آن راحت است و خدمات آن رایگان است. سرچ کنسول اطلاعاتی را در مورد نسخه موبایل، لینک های داخلی، لینک های خارجی، ارورهای سایت، آمار بازدید سایت، جریمه شدن گوگل و تازه گی های خدمات سرعت سایت نیز به آن اضافه شده است.

افزونۀ MozBar

این افزونه روی مرورگر نصب می شود و با وارد کردن سایت ها اطلاعات زیادی از جمله اعتبار دامنه، لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی و اعتبار صفحات سایت را به ما می دهد.

تاثیر الگوریتم های گوگل روی سئو

گوگل بارهای اعلام کرده که محتواهای با ارزش و کاربر پسند را دوست دارد. اما برخی از سئو کاران یا مدیران سایت ها برای دور زدن گوگل از روشهایی استفاده می کنند تا محتواهای بی کیفیت را در صفحات گوگل بالا بیاورند. گوگل هر ساله الگوریتم هایی را معرفی می کند تا با دور زدن های گوگل مقابله کند و صفحات را با توجه به نیاز کاربران دسته بندی کند و صفحاتی که نیاز کاربران را برآورده میکنند رتبه بیشتری داشته باشند. بعضی از الگوریتم های گوگل عبارتند از :

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم تپه
  • الگوریتم جعبه شنی
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم فرد
  • الگوریتم رنک برین
الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

چرا SEO مهم است؟

تقریبا ۷۰ درصد جستجوها از موتورهای جستجو است بنابراین برای رتبه بندی سایت ها در میان انبوه سایت ها راهی جز سئو کردن سایت با توجه به معیارهای گوگل نداریم. سئو کم هزینه ترین نوع تبلیغات است.

تفاوت لینک های فالو و نوفالو در سئو

لینک های فالو که به سایت ما داده می شوند در رتبه بندی سایت بسیار تاثیر دارند همچنین در فروش و برندینگ و الکسا نیز تاثیر دارند و می توانند اعتبار سایت ما را از نظر گوگل بالا ببرند. اما لینک های نوفالو در برندینگ و الکسا و فروش سایت تاثیر دارند ولی در رتبه بندی سایت هیچ تاثیری ندارند.

چگونه اعتماد گوگل را به سایت افزایش دهیم؟

گواهی SSL 

یکی از روشهایی است که گوگل می تواند به شما اعتماد کند این گواهی توسط بعضی شرکت ها دریافت می شود. و نشان دهنده امنیت سایت و امنیت اطلاعات کاربران است.

گواهی SSL 

گواهی SSL

عمر سایت

هرچه عمر سایت و عمر دامنه بیشتر باشد نزد گوگل با ارزش تر است چون می داند این سایت یک سایت فعال است و مدت زیادی است که خدمات ارائه می دهد در نتیجه نزد گوگل و کاربران نیز دارای اهمیت است.

نوشتن محتوای باکیفیت

سایت های معتبر روز به روز محتوای باکیفیت تر را تولید می کنند و مطالب خود را به روز می کنند و همچنین رضایت کاربران برای آن ها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل سایت های دیگر نیز به محتوا ها و مطالب با کیفیت آن ها لینک می دهند.

آیا رفتار کاربران در سئوی سایت تاثیر دارد؟

گوگل به کاربران بسیار اهمیت می دهد ممکن است گوگل سایت هایی را برای کلمات کلیدی رتبه بندی کرده باشد . بعد از آن رفتار کاربران را زیر نظر میگیرد تا بداند کدام یک از سایت ها برای کاربران اهمیت بیشتری دارند و نیاز کاربران را برای این موضوع برآورده می کند و با توجه به رفتار آن ها رتبه بندی را تغییر می دهد ممکن است سایتی در رتبه اول باشد و کاربران از محتوای آن راضی نباشند و یا نیاز آن ها را برطرف نکند و سایتی که در رتبه ۶ گوگل است برای کاربران بهتر باشد و رتبه آن ها را عوض کند و رتبه ۶ را جایگزین رتبه ۱ کند.

آیا برای سئوی سایت نیاز به سئو کار داریم؟

برای سئوی کردن سایت دو راه داریم یا اینکه باید سئو را یاد بگیرید که نیاز به تخصص و تجربه دارد. و زمان بر است. در غیر اینصورت باید از یک متخصص و یا یک سئو کار با تجربه برای سایت استفاده کنید.

سئو کردن سایت چه مدت زمان می برد؟

سئوی سایت زمان بر است و ممکن است از ۳ تا ۶ ماه زمان لازم باشد تا به نتایج دلخواه برسیم.

چگونه می توانیم سئو را یاد بگیریم؟

سئو مانند تمام شغل های دیگر نیاز به تجربه و تخصص دارد. برای اینکه سئو یادبگیرید می توانید از وبینارها و دوره های سئو استفاده کنید و یا در شرکت هایی به عنوان کارآموز سئو کار کنید و همچنین خرید فیلم های آموزشی نیز می تواند بسیار به شما کمک کند. اما مهمترین فاکتور برای یادگیری سئو تجربه است. تا روی سایت های کار نکنید و به مرور تجربه به دست نیاورید  نمی توانید یک سئو کار حرفه ای شوید.

چگونه می توانیم سئو را یاد بگیریم؟

نتیجه گیری

سئو سایت بخش مهمی از سایت است. می توان گفت بدون سئو کردن، سایت ساخته می شود اما شناساندن سایت به موتورهای جستجو و بالا آوردن صفحات و فروش سایت به سئوی سایت بستگی دارد. هرچقدر روی سایت کار کنیم اگر روشهای سئو را ندانیم به جایی نمی رسیم و حتی ممکن است با روشهای غلط سایت را توسط گوگل جریمه کنیم پس حتما با یک شرکت خدمات سئو گفتگو کنید. مقاله بالا یک مقاله کلی در مورد سئو سایت و راهها و تکنیک های سئو است برای مطالعه بیشتر در مورد سئو می توانید به هر یک از بخش هایی که معرفی کردیم مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را در مورد آن بدست آورید.

به این نوشته امتیاز دهید!
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

5 دیدگاه

    سلام
    میتونید راهنمایی کنید چطور سئو سایت رو انجام بدم؟ خودم یه سایت دارم می خوام خودم کار سئوش رو انجام بدم.

    ما در مقاله سئو چیست یک دید کلی نسبت به سئو به شما داده ایم و ادامه این راه به خود شما بستگی داره که موارد گفته شده رو به صورت جزئی تر مطالعه کنید و یاد بگیرید. می تونید از دوره های سئو هم استفاده کنید.

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرستم بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام میشه؟

    سلام
    ممنونم بابت مقالات ارزشمندتون.
    یه سوال داشتم برای یادگیری سئو چکار کنم؟

    سلام دوست عزیز برای یادگیری سئو می تونید در دوره های مختلف شرکت کنید و یا از طریق اینترنت و مقالات رایگان و همچنین کار روی یک سایت تستی یاد بگیرید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره طراحی فروشگاه اینترنتی رایگان

همین الان برای دریافت مشاوره رایگان طراحی فروشگاه اینترنتی با مجنتو با شماره ذیل تماس حاصل نمایید. 28429522-021

فهرست مطالب

نوشته های مرتبط

الگوریتم کافئین گوگل

وقتی که گوگل شروع به ایندکس سایت ها کرد تنها ۲۴۰۰۰۰۰ (دو میلیون و چهارصد هزار) سایت در سراسر جهان وجود داشت و تنها ۱۸۸

Call Now Buttonمشاوره رایگان