گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

کسانی که سایت یا بلاگ دارند برای تجزیه و تحلیل سایت خود نیازمند ابزارهایی هستند که بتواند اطلاعات و داده های مربوط به سایت را به آنها بدهد. گوگل برای حل مشکل این افراد نیز راه حل دارد. برای آن ها ابزارهایی را طراحی کرده است که تمام نیازهای آنها را برآورده کند تا به کمک این ابزارها برای بهبود سایت خود تلاش کنند. یکی دیگر از ابزارهای آنالیز سایت، گوگل آنالیتیکس یا همان گوگل آنالیز است. با ما باشید تا ببینیم گوگل آنالیتیکس چیست؟ و چه کاربردهایی دارد.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل برای تحلیل سایت است. با این ابزار می توانید سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی خود را رصد کنید و اطلاعاتی از نحوه ورود کاربران، نوع دستگاهی که از آن استفاده می کنند، زمان ماندن در سایت، نرخ پرش و … را به شما میدهد. نحوه کار این ابزار بسیار ساده است طوری که همه حتی کسانی که به انگلیسی تسلط دارند می توانند از آن استفاده کنند.
این ابزار با دیگر ابزارها سازگاری دارد و میتوان گوگل آنالیتیکس را با ابزارهایی مانند یوتیوب، گوگل ادز و تک منیجر نیز ترکیب کرد.

تاریخچه گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیز در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و دو نسخه رایگان و پولی دارد. اما برای کسب و کارهای کوچک نسخه رایگان آن تمام اطلاعات مورد نیاز را به کاربران می دهد و نیازی به نسخه ی پولی ندارد. گوگل آنالیز تحت وب است و برای استفاده از آن نیاز به نصب هیچ برنامه ای نیست. این ابزار بر روی گوشی ها اندروید و ios نیز به راحتی نصب می شود.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

چرا من گوگل آنالیتیکس نیاز دارم؟

شما اگر مدیر سایت هستید یا اینکه یک وبلاگ شخصی دارید بی شک به این ابزار نیاز دارید چون حتما پیش آمده که این سوالات را از خودت در باره سایت پرسیده باشید.

  • میزان بازدید روزانه من از سایت چند نفر است؟
  • آیا مطالب سایت من به درد کاربران می خورد و واضح است؟
  • آیا مطالب سایت من نیاز کاربران را برطرف می کند؟
  • مخاطبین من چه مدت در سایت وقت می گذرانند؟
  • آیا لازم است سایتم را برای گوشی همراه نیز بهینه کنم؟
  • از چه مناطقی بیشترین بازدید را دارم؟
  • مخاطبین من بیشتر دنبال چه موضوعاتی هستند؟
  • کدام مطالب سایتم بیشتر برای مخاطبین جذاب است؟
  • برای بهبود سرعت سایتم لازم است چه اقداماتی را انجام دهم؟

ویژگی ها و کاربردهای گوگل آنالیتیکس

استفاده آسان و راحت

استفاده از این ابزار بسیار راحت است. تنها با یک حساب ساده گوگل می توانیم وارد محیط آن شویم و از امکانات آن استفاده کنیم.

استفاده رایگان

همان طور که در بالا هم گفتیم این ابزار برای کسب و کارهای کوچک رایگان است و تمام اطلاعات لازم را رایگان در اختیار ما قرار می دهد.

 سنجیدن میزان ترافیک سایت

با ابزار گوگل آنالیز می توانید بفهمید که کدام صفحات از سایت شما بیشترین ورودی را دریافت کرده اند. همچنین کدام لینکها از سایت برای کاربران مشکل هستند.

 شناخت کاربران

با گوگل آنالیتیکس می توانیم کاربران هدف خود را بشناسیم. گوگل آنالیز تمام اطلاعات کاربران از جمله سن و سال، موقعیت جغرافیایی، زبان، جنسیت و میزان تحصیلات و … را به ما می دهد. همچنین اطلاعاتی از قبل سیستم عامل مورد استفاده و دستگاهی که از آن استفاده می کند را به ما نشان می دهد.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

فیلتر کردن گزارشات و داده های سایت

گوگل آنالیز امکان فیلتر کردن تمام اطلاعات را به ما می دهد. ما می توانیم اطلاعات سایت خود را از جمله فیلتر بر اساس موقعیت جغرافیایی، سن و سال، جنسیت و … را بدست آوریم.

شناخت بازار هدف

با داده ها و اطلاعاتی که این ابزار ارزشمند به ما میدهد میتوانیم بازار هدف خود را بشناسیم و بر اساس آن برای بهبود سایت خود اقدام کنیم.

ایمیل کردن خودکار داده ها

این ابزار قابلیت ایمیل کردن داده ها را دارد. می توانیم برای گوگل آنالیتیکس تنظیم کنیم که هرچند وقت یکبار داده های سایت ما را برایمان ایمیل کند. این داده ها به ایمیلی که به گوگل آنالیز معرفی می کنیم فرستاده می شود.

جستجوی کاربران در سایت

هنگامی که شما در سایتتان خدمات مختلفی دارید برایتان مهم است که کاربران برای چه چیزهای به سایت شما می آیند. با استفاده از سئو کردن سایت تنها می توانید بفهمیم با چه کلماتی کلیدی وارد سایت شما شده اند. اما با گوگل آنالیز می توانید بفهمید که مردم در سایت شما دنبال چه چیزهایی هستند.

 گزارش صفحات سایت

با این ابزار می توانید صفحات معیوب سایت خود را پیدا کنید و صفحاتی را که بازدید کم دارند را شناسایی کرده و مطالب آن ها را بروز رسانی کنید. و یا راهی برای افزایش ترافیک آن صفحه پیدا کنید.

گزارش صفحات سایت

گزارش صفحات سایت

 محتوای کاربر پسند

همان طور که گفتیم با این ابزار می توانید صفحات پربازدید را بشناسید. هنگامی که این صفحات شناسایی شدند می توانیم محتوایی را برای کاربران بنویسیم که کاربر پسند باشد و کاربران را به خواندن آن ها ترغیب کنیم.

راهنمای برنامه نویسی سایت

با گوگل آنالیز می توان نقاط قوت و نقاط ضعف سایت خودتان را بشناسید. این ابزار راهنمای خوبی برای برنامه نویسان و طراحان سایت است.

ارائه گزارش با فرمت های مختلف

گوگل آنالیتیکس می تواند گزارش هایی از سایت را در قالب فرمت های مختلف از جمله اکسل و pdf را به ما بدهد.

سازگاری با سایر ابزارها

این ابزار چون با همه ابزارهای گوگل سازگاری دارد می توانید با سایر ابزارها ترکیب کنید و آن را شخصی سازی کنید.

فرهنگ لغت گوگل آنالیز

قبل از استفاده از این ابزار لازم است که به معنای واژه هایی که در این ابزار استفاده می شوند آشنایی داشته باشید.

فرهنگ لغت گوگل آنالیز

فرهنگ لغت گوگل آنالیز

دایمنشن
دایمنشن یا ابعاد برای یکی از خصوصیات گوشی ها و وبسایت ها است که شامل مقادیری از جمله نوع مرورگرها، صفحاتی که توسط کاربران بازدید شدند، صفحات خروج کاربران و زمان حضور کاربران در وبسایت است.

متریک ها
که این خصوصیات مربوط به مجموع بازدید ها از وبسایت و میانگین زمان حضور کاربران در سایت است.

دوره ها
دوره ها شامل مدت زمانی است که کاربران توسط گوشی یا لپ تاپ در سایت حضور فعال دارد. این دوره تا ۳۰ دقیقه برای کاربر در نظر گرفته می شود و بعد از آن دوره بسته می شود. و در صورتی که کاربر دوباره به سایت برگردد یک دوره جدید ایجاد می شود.

کاربران
کاربران نیز در وبسایت شامل کسانی هستند که حداقل یک دوره در وبسایت فعالیت داشته اند.

بازدید کنندگان

که به دو دسته تقسیم می شوند بازدیدکنندگان تکراری که قبلا در سایت حضور داشته اند و بازدید کنندگان جدید که وارد سایت شده اند.

بازدید صفحات
که این بازدید ها به تمام دفعاتی که یک صفحه توسط کاربران مشاهده شده است اطلاق می شود و همچنین بازدید دوباره صفحات توسط کاربران نیز در نظر گرفته می شود.

بازدید صفحات

بازدید صفحات

نرخ پرش
نرخ پرش سایت شامل مدت زمان حضور کاربر در سایت است. این مقدار هر چقدر کمتر باشد به معنای موفق بودن شما در جذب کاربران است.

نرخ تبدیل
نرخ تبدیل زمانی است که یک کاربر در سایت شما ثبت نام می کند و مشتری سایت شما می شود و یا از سایت خرید می کند.

رفتار کاربران
با استفاده از تحلیل رفتار کاربران با گوگل آنالیز می توانید صفحات سایت خود را مطابق با نیاز کاربران خود بهینه کنید. 

رفتار کاربران

رفتار کاربران

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وبسایت

برای نصب گوگل آنالیز بر روی سایت ابتدا باید یک حساب گوگل داشته باشید. سپس به vpn دسترسی داشته باشید. چون به دلیل تحریم ها بدون فیلتر شکن قابل استفاده نیست.

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وبسایت

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وبسایت

برای ثبت سایت باید با اکانت گوگل خود لاگین شوید و وارد سایت Google Analytics شوید و روی دکمه sign up کلیک کنید. بعد یک صفحه باز می شود که شامل اطلاعاتی از قبیل اسم و آدرس سایت است که باید آنها را وارد کنید. در این مرحله برای Industry Category گزینه other را انتخاب کنید.

برای Reporting Time Zone نمی توان ایران را انتخاب کنیم چون تحریم است و در لیست وجود ندارد پس باید گزینه United Arab Emirates را انتخاب کنید.

در انتها روی Get Tracking ID کلیک کنید. سپس صفحه موافقت با قوانین گوگل برای شما باز میشود.

در بالای صفحه دوباره از منو کشور ها، United Arab Emirates را انتخاب کنید و تیک زیرکارد را زده و روی Accept کلیک کنید.
در این مرحله یک صفحه ای که باز میشه یک Tracking ID دارد UA-123945603-1 وجود دارد. دقت کنید که این کد اولش حتما UA باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله ابزار گوگل آنالیتیکس را به اختصار توضیح دادیم و کاربردهای آن را برای شما گفتیم. اما گوگل آنالیز ابزاری بسیار کاربردی است که تجزیه و تحلیل آن نیازمند چندین مقاله است. امیدوارم با معرفی این مقاله توانسته باشیم شما را به مطالعه بیشتر در مورد این ابزار و یادگیری آن ترغیب کرده باشیم. چون مطمئنم این ابزار می تواند به شما در جهت بهبود هرچه بیشتر سایت کمک کند.

به این نوشته امتیاز دهید!
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره طراحی فروشگاه اینترنتی رایگان

همین الان برای دریافت مشاوره رایگان طراحی فروشگاه اینترنتی با مجنتو با شماره ذیل تماس حاصل نمایید. 28429522-021

فهرست مطالب

نوشته های مرتبط

سئو تکنیکال چیست؟

یکی از مراحل بهینه سازی سئو سایت یا فروشگاه اینترنتی، سئو تکنیکال است. اگر مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را در سایت

سئو چیست؟

در هر روز میلیونها موضوع از طرف کاربران در موتورهای جستجو سرچ می شود و میلیونها سایت نیز وجود دارند که گوگل هر کدام از

ابزار Ahrefs

تحلیل و آنالیز سایت یکی از کارهای بسیار مهمی است که مدیران سایت ها و سئو کاران باید آن را انجام دهند اما برای این

Call Now Buttonمشاوره رایگان