چالاک سافت
منو موبایل

چالاک سافت

گوگل سرچ کنسول چیست؟

هنگامی که سایتی را راه اندازی می کنیم لازم است روز به روز اطلاعاتی را در مورد سایت خود بدست آوریم. اما چطور می توانیم این اطلاعات را بدست آوریم؟ چگونه از ایندکس شدن سایت توسط گوگل اطمینان پیدا کنیم؟ آمار بازدید سایت خود را چگونه بدست آوریم؟ این سوالات و هزاران سوالات دیگر در مورد سایت برای ما پیش می آید. ما در چالاک سافت یکی از مهمترین ابزارهای آنالیز سایت که به گوگل سرچ کنسول معروف است را به اختصار توضیح می دهیم. همچنین اهمیت استفاده از آن برای سئو کاران و کاربرد سرچ کنسول را با هم بررسی می کنیم.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یک ابزار رایگان گوگل می باشد که به وسیله آن می توانیم سایت را تجزیه و تحلیل کنیم و خطاهای احتمالی را رفع کنیم، این ابزار آمار واقعی سایت را به ما نشان می دهد، لینک ها و بک لینک های سایت، امکان ثبت نقشه سایت در گوگل، ریسپانسیو بودن سایت، نرخ کلیک کلمات کلیدی در سایت، صفحات ایندکس شده ی سایت، خطاهای امنیتی و… برخی از امکاناتی است که این ابزار ارزشمند به ما می دهد.

تاریخچه گوگل سرچ کنسول

این ابزار هنگامی که معرفی شد در ابتدا به نام کنسول جستجوی گوگل معرفی شد و در سال ۲۰۱۵ نام آن به وبمستر تولز تغییر یافت. نسخه جدید این ابزار در ژانویه ۲۰۱۸ با نام سرچ کنسول معرفی شد. این ابزار به طور مداوم در حال تغییر و به روز رسانی است و روز به روز امکانات بیشتری به آن اضافه می شود.

کاربرد های سرچ کنسول

  • دریافت پیام ها و خطاهای امنیتی
  • مشاهده و درک کاربرانی که با سرچ در گوگل وارد وب سایت ما می شوند.
  • مشاهده وضعیت وب سایت در نتایج گوگل
  • نرخ کلیک کاربران در سایت
  • آمار روزانه و ماهانه ورود به سایت
  • رفع مشکلات سایت
  • دریافت توصیه های ایمنی برای حفاظت از سایت
  • مشاهده ایندکس نشدن صفحات توسط گوگل
  • مشاهده کلمات کلیدی از طریق ورود کاربران به سایت
  • حذف صفحات دلخواه از نتایج گوگل
  • مشاهده میزان رشد و عملکرد سایت
  • حل مشکلاتی که باعث افت و پنالتی شدن سایت می شوند.
کاربرد های سرچ کنسول
کاربرد های سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول بیشتر برای چه افرادی کاربرد دارد؟

این ابزار برای تمام کسانی که کسب و کارهای اینترنتی دارند می تواند مفید باشد اما بیشتر برای :

سئو کاران و مدیران بازاریابی:

سئو کاران می توان از طریق این ابزار ترافیک سایت را ببینند و با اقداماتی که انجام می دهند ترافیک سایت را بالا ببرند. و همچنین کلمات کلیدی سرچ شده و نرخ کلیک و… را ببینند و آن ها را بهبود ببخشند.

مدیران سایت ها:

به عنوان یک مدیر سایت می توانید با این ابزار خطاهای امنیتی و ارورهای سایت را مشاهده کرده و آنها را رفع کنید.

صاحبان کسب و کار:

صاحبان کسب و کارها با تحلیل و بررسی سایت های خود از طریق این ابزار باید عملکرد سایت های خود را بهبود ببخشند و صفحات سایت خود را برای نتایج اول گوگل بهینه کنند.

توسعه دهندگان وب:

این افراد نیز می توانند کدهای نوشته شده برای سایت خود را از طریق این ابزار کنترل کنند. و همچنین برخی از مشکلات را حل کنند.

تفاوت سرچ کنسول قدیم و سرچ کنسول جدید:

  • با سرچ کنسول قدیم ترافیک سایت را ۳ ماهه می توانستیم مشاهده کنیم اما سرچ کنسول جدید به ۱۶ ماه تغییر یافته است.
  • سرچ کنسول جدید ابزارهای بیشتر و اطلاعات بیشتری در مورد صفحات در اختیار ما قرار می دهد.
  • اطلاعات جدید مانند موبایل فرندلی و ایندکس صفحات و… را بهبود بخشیده است.
  • در سرچ کنسول جدید می توانید جزئیات را دنبال کنیم و صفحاتی را که دارای مشکل هستند را شناسایی و خطای آن ها را حل کنیم.
  • بهبود در بخش گزارش دهی و برخی از ابزارهای دیگر
  • اضافه شدن بخش موبایل و ارائه خدمات آنها

ثبت سایت در کنسول گوگل

برای ثبت سایت در سرچ کنسول ابتدا باید سایت را ثبت کنید و مالکیت خود را به عنوان مدیر سایت تایید کنید. زیرا این ابزار دارای اطلاعات محرمانه است به همین دلیل بسیار حساس است.

ثبت سایت در کنسول گوگل
گوگل سرچ کنسول چیست؟ یکی از کاربردهای آن ثبت سایت در کنسول گوگل

در مرحله بعدی باید هویت مالکان و کاربران سایت را تایید کرده و میزان و دسترسی آن ها را نیز مشخص کنید.

حالا نوبت ثبت سایت مپ شما رسیده است. ثبت نقشه سایت به گوگل کمک می کند درک بهتری از سایت شما داشته باشد. همچنین ثبت نقشه سایت برای بهبود سئوی سایت نیز مهم است.

مطالب مرتبط: آموزش راه اندازی سایت مپ در مجنتو ۲

 

نحوه استفاده از کنسول جستجوی گوگل برای بهبود سئو سایت

بهبود رتبه بندی برای کلمات کلیدی با عملکرد کم

کلمات کلیدی با عملکرد کم، کلماتی هستند در موقعیت های یک یا دو رتبه بندی نشده اند. عملکرد آنها کم است زیرا اکثر افراد روی یکی از دو نتیجه اول کلیک می کنند، به این معنی که اگر در موقعیت های پایین رتبه قرار بگیرید، تعداد زیادی از ترافیک را از دست می دهید. به عنوان مثال، اگر در موقعیت هشتم قرار بگیرید، تقریباً ۱٫۸٪ از جستجوگران روی نتیجه شما کلیک می کنند. 

بنابراین اگر کلمه کلیدی مورد شما ماهانه ۱۰۰۰ جستجو دارد. با رتبه بندی در موقعیت ۸ ماهانه ۱۸ بازدید از جستجوی ارگانیک دارید، در حالی که برای موقعیت دوم ۱۶۰ کلیک است.

کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل

صفحات با رتبه بندی کلمات کلیدی بالا، اما CTR پایین را بهینه کنید.

برخی صفحات عملکرد بهتر از حد متوسط ​​دارند و برخی عملکرد بدتری دارند. بنابراین ما باید صفحاتی را پیدا کنیم که عملکردشان از حد متوسط ​​کمتر است، و آن ها را تحلیل کنیم. سپس ببینیم آیا راهی برای افزایش CTR آنها برای دستیابی به بازدید بیشتر وجود دارد.

مشکلات نقشه سایت را برطرف کنید.

اگر نقشه سایتهایی را که وارد کرده اید مشکلی داشته باشد، ممکن است خزنده های گوگل را گیج کند. همچنین می تواند باعث شود آنها URL های اشتباه را در برخی موارد ایندکس کنند.

نقشه سایت
نقشه سایت

مشاهده تعداد بک لینک های صفحات سایت.

بک لینک فاکتور مهم رتبه بندی گوگل است. گوگل بارها این موضوع را به ما یادآوری کرده است.همچنین ما رابطه بین ترافیک جستجوی ارگانیک و بک لینک را مشاهده می کنیم.

تعداد بک لینک های صفحات سایت
تعداد بک لینک های صفحات سایت

پیدا کردن صفحاتی که به لینک های داخلی بیشتری نیاز دارند.

این قسمت به شما کمک می کنند صفحه جدید ما سریعتر در صفحات گوگل امتیاز بگیرد. لینک های داخلی PageRank را به صفحه جدید منتقل می کنند، این کار به صفحه کمک می کند رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشد.

همچنین مشاهده پست ها و صفحاتی وجود دارد که لینک داخلی زیادی ندارند یا هیچ لینکی ندارند، احتمالاً آنها پست های قدیمی هستند و یا فراموش شده هستند. اینها معمولاً بازدید زیادی را برای سایت شما به همراه نمی آورند یا ارزش SEO زیادی ندارند، بهتر است این صفحات را حذف کنید.

صفحاتی را که ترافیک ارگانیک خود را از دست داده اند را به روز کنید.

اکثر صفحات برای همیشه ترافیک ارگانیک دریافت نمی کنند. بعد از مدتی ترافیک خود را از دست می دهند. پس باید آن ها را به روز رسانی کنید. تا دوباره در صفحات بالا نمایش داده شوند.

بهترین زمانی برای استفاده از سرچ کنسول برای مشاهده اطلاعات سایت چه موقع است؟

به محض ثبت نام در سرچ کنسول و تایید مالکیت سایت می توانید از آمار و ارقام و داده های آن استفاده کنید. اما در ابتدای تاسیس سایت اطلاعات کمی دارد و زیاد به درد نمی خورد.

اطلاعات و داده های سرچ کنسول چند وقت یکبار باید بررسی شوند؟

بررسی اطلاعات سرچ کنسول به نقش شما بستگی دارد اینکه شما مدیر سایت باشید یا سئو کار یا طراح سایت. اما معمولا گوگل توصیه می کند حداقل هر ماه یکبار این اطلاعات را مشاهده و بررسی کنید. ولی گاهی لازم است هر هفته یا هر روز این اطلاعات را چک کنید.

آیا گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس با هم تفاوت دارند؟

هر دو ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اطلاعات مهمی را در مورد سایت به ما می دهند. سرچ کنسول به بررسی اطلاعات قبل از ورود کاربر می پردازد. اما گوگل آنالیتیکس به رفتار کاربر بعد از ورود به سایت می پردازد.

چه مدت زمان لازم است تا سایت توسط سرچ کنسول ایندکس شود؟

بعد از درخواست در وبمستر تولز و ایندکس کردن سایت معمولا از چند روز تا چند هفته زمان برای ایندکس کردن سایت توسط گوگل سرچ کنسول لازم است.

نتیجه گیری

گوگل سرچ کنسول Google Search Console یک ابزار رایگان قدرتمند است که داده ها و بینش های زیادی را در مورد وب سایت ها به ما نشان می دهد.

رتبه بندی در Google به معنای رقابت با سایر وب سایت ها برای کسب رتبه برتر است. به کمک داده های این ابزار می توانیم صفحات خود را بهینه کنیم و صفحات را برای نمایش در نتایج اولیه موتورهای جستجو آماده کنیم. ما در بالا کاربرد سرچ کنسول را برای سئو کاران توضیح دادیم امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.

مطالب مرتبط
ابزارهای آنالیز سایت

ابزارهای آنالیز سایت

تحلیل و آنالیز سئو سایت نیازمند تخصص و تجربه است. اما تجربه و تخصص نیز به تنهایی کارساز نیست و […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده
گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

کسانی که سایت یا بلاگ دارند برای تجزیه و تحلیل سایت خود نیازمند ابزارهایی هستند که بتواند اطلاعات و داده […]

7 دقیقه مطالعه مشاهده
الکسا

الکسا چیست؟

ابزار های گسترده ای برای مقایسه و تشخیص رتبه بندی در فضای اینترنت وجود دارد. یکی از این ابزارهای آنالیز […]

8 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *