انتخاب نام دامنه فروشگاه

انتخاب نام دامنه فروشگاه

همان طور که مردم ما را به اسم خودمان می شناسند و اسم هر کسی مخصوص خود اوست. فروشگاهی را که می سازیم نیز باید اسمی داشته باشد تا مردم با این اسم اون رو بشناسند. اما برای انتخاب نام دامنه فروشگاه نمی توانید از هر اسمی استفاده کنیم. برای دامنه فروشگاه باید از قواعد و نکات مخصوص آن استفاده کنیم. با ما باشید تا در سری آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی نکاتی را در رابطه با انتخاب نام فروشگاه به شما آموزش دهیم.

دقت در نام دامنه

نام دامنه فروشگاه بسیار مهم است پس سعی کنید در ابتدا یک نام مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که یک نامی را برای فروشگاه خود انتخاب کرده اید و از انتخاب خود پشیمان شده اید. اگر کسب و کار شما تازه باشد و هنوز هیچ فعالیتی را انجام نداده اید ممکن است زیاد دردسر ساز نباشد و تنها ضرر خرید نام دامنه را متحمل می شوید. اما در صورتی که مدتی است که شما فعالیت می کنید و مردم شما را می شناسند و همچنین محصولاتی را ثبت کرده اید باید:

  •  لوگوی خود را عوض کنید.
  • دامنه جدید خریداری کنید
  • وقت بذارید و در هرجا از سایتان از نام قبلی استفاده شده است را با نام جدید جایگزین کنید.
  • اگر کارت ویزیت و یا کارتن های بسته بندی و یا هرچیز دیگری را با لوگوی قبلی سفارش داده اید را دور بیندازید و از نو دوباره سفارش دهید.
  • مهمترین مسئله اینه که تا مشتریان به اسم جدید شما عادت می کنند و دوباره به شما اعتماد می کنند و شما را می شناسند زمانبر است و ممکن است در ابتدا مشتریان زیادی را از دست بدهید.
نام فروشگاه

نام دامنه فروشگاه

نکاتی برای انتخاب نام دامنه فروشگاه

شما اگر بخواهید یک فروشگاه داشته باشید چه یک مکان فیزیکی باشد و چه یک فروشگاه اینترنتی باید قبل از هر چیزی برای فروشگاه خود یک نام انتخاب کنید که مردم به وسیله آن شما را بشناسند. انتخاب نام فروشگاه فیزیکی ممکن است هیچ محدودیتی نداشته باشد و شما هر اسمی که دوست داشته باشید را بتوانید برای فروشگاه خود انتخاب کنید. اما بیایید نکات انتخاب نام فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی کنیم:

نام فروشگاه کوتاه و ساده باشد

تا جایی که ممکن است اسمی را که برای فروشگاه خود انتخاب می کنید کوتاه باشد و بیشتر از ۱۳ کاراکتر نباشد. تا مخاطبان بتوانند آن را در ذهن خود هک کنند. اسم های طولانی ممکن است برای نوشتن مخاطبان دردسر ساز باشد و نتوانند آن را به درستی بنویسند.

اسمی که انتخاب می کند ساده و تلفظ آن راحت باشد. طبق تحقیقات ۶۵ درصد مخاطبان در نتایج جستجو به سراغ سایتهایی می روند که ساده هستند و در ذهن مخاطب می ماند.

منحصر به فرد بودن اسم دامنه

بسیاری از مردم برای انتخاب اسم فروشگاه به دنبال اسم هایی می روند که به اسم فروشگاههای بزرگ نزدیک باشد. مانند ایران کالا که به دیجی کالا شباهت دارد. این کار ممکن است در دراز مدت برای شما دردسر ساز باشد چون به علت تشابه اسمی امکان دارد مشتریان شما برای خرید اشتباهی به سایت های بزرگی که با آن ها تشابه اسمی دارید بروند. همچنین از نام مکان ها و شخصیت های معروف خودداری کنید.

ماندگاری برند

به سراغ نام هایی بروید که در ذهن مخاطب ماندگار باشد. بعضی از اسم ها به راحتی می توانند در ذهن مخاطبان بمانند. مانند سایت moz که در زمینه سئو شناخته شده است و کاربران به راحتی می توانند آن را به یاد بیاورند.

برند

برند

اهمیت به کاربران دیگر زبان ها

در انتخاب نام فروشگاه به دیگر زبان ها هم اهمیت دهید ممکن است یک کلمه برای فارس زبان راحت باشد اما برای دیگر زبان ها سخت باشد. یا ممکن است کسب و کار شما بین المللی باشد و باید اسمی را انتخاب کنید که برای زبان انگلیسی دارای مفهوم باشد.

متناسب با کسب و کار باشد

این روش نیز یک روش مناسب برای انتخاب نام فروشگاه است می توانید نام فروشگاه را متناسب با خدماتی که ارائه می کنید انتخاب کنید به عنوان مثال سایت پیکسل که در رابطه با عکاسی است و یا سایتی مانند گرافیستان که معرف سایتی در مورد گرافیک است.

مقاله مرتبط: انتخاب محصول

دقت به تلفظ و آهنگ کلمات

در صورت که از یک نام دو حرفی استفاده می کنید به آهنگ بیان آن نیز توجه کنید مانند اشی مشی تا برای مخاطبان راحت تلفظ شود و در ذهن آن ها بماند.

حالت های نوشتن

اسمی که انتخاب می کنید باید توجه کنید که به یک شکل نوشته شود. تا مخاطبان را برای نوشتن دچار مشکل نکند.

دوری کردن از مخفف کلمات

بعضی از افراد برای انتخاب نام فروشگاه از مخفف شعار فروشگاه و یا نام آن استفاده می کنند این بدترین حالت انتخاب است.

دوری کردن از تیره و اعداد در نام کلمات

به هیچ عنوان در نام دامنه خود از تیره و یا اعداد استفاده نکنید چون ممکن است برای کاربران نوشتن آن سخت باشد و همچنین در ذهن مخاطب نمی ماند.

 بررسی رقبا

با بررسی کردن نام رقبای خود سعی کنید نامی را انتخاب کنید که متفاوت از آن ها باشد بیشتر مردم به دنبال نام های متفاوتی هستند.

مراحل انتخاب نام فروشگاه

۱- با تحقیق در مورد نام فروشگاه خود ۴۰ مورد را انتخاب و یادداشت کنید.

۲- در یک مکان خلوت برای فکر کردن بنشینید.

۳- حداقل ۲۰۰ کلمه را که می تواند ترکیبی از کلمات مختلف است و حاضر هستید در سایت خود استفاده کنید را بنویسید.

۴- این کلمات را در حالت های مختلف بررسی کنید و بنویسید. می توانید برای ترکیب آن ها از هر لحاظ از سایت namemesh.com استفاده کنید و حالت های مختلف کلمات را بررسی کنید. همچنین این سایت کلمات را از لحاظ ساختارهای مختلف از جمله سئوی سایت برای شما بررسی می کند.

namemesh.com

namemesh.com

۵-حالا بعد از انتخاب نام مورد نظر نوبت به بررسی آن است. باید بررسی کنید که نامی که انتخاب کرده اید قبلا ثبت نشده باشد. برای این کار نیر می توانید از سایت namemesh.com استفاده کنید.

۶- درصورتی که نام دامنه شما ثبت نشده بود اگر پسوند .com را خریداری کرده اید سعی کنید پسوند های دیگر مانند ir  را نیز خریداری کنید چون ممکن است بعد از موفقیت کسب و کار شما دیگران بخواهند برای استفاده از اعتبار شما از اسم برند شما استفاده کنند و دامنه های مشابه را خریداری کنند.

۷-بعد از ثبت نام دامنه به سراغ پیج های شبکه های اجتماعی بروید و بررسی کنید که این نام قبلا انتخاب نشده برای این کار می توانید از سایت namecheckr.com استفاده کنید و نام خود را وارد کنید تا اطلاعات مربوط را به شما دهد.

namecheckr.com

namecheckr.com

۸- از انتخاب نام دامنه های فارسی خودداری کنید. اخیرا ثبت دامنه با زبان فارسی هم امکان پذیر شده است شاید این نام ها از لحاظ سئو برای شما خوب باشد اما این کار هنوز در میان کاربران جا نیفتاده است. همچنین در صورت رونق کسب و کارتان و در صورتی که بخواهید کسب و کار خود را بین المللی کنید این کار به صلاح نیست.  تاثیر آن نیز از لحاظ سئو آنقدر چشم گیر نیست.

 

نکته مهم

هنگامی که دامنه خود را ثبت می کنید دقت کنید که دامنه ای که ثبت کرده اید قبلا برای یک فروشگاه مخرب و یا یک کسب و کار غیر مجاز و یا اسپم فعال نبوده است. برای بررسی آن می توانید از سایت های  archive یا intodns کمک بگیرید و آن ها را بررسی کنید.

پسوند های دامنه

 پسوند .com : پسوند com از رایج ترین پسوند ها است و برای تمام افراد چه حقیقی و چه حقوقی قابل ثبت کردن است. ۷۵ درصد پسوند سایت ها .com  هستند.

پسوند .ir: برای سایت های ایرانی است و ای ار به معنای زیر مجموعه ایران است. برای ثبت پسوند ir باید در سایت ایرنیک ثبت نام کنید و مدارک و مشخصات خود را وارد کرده و سپس آن را ثبت کنید.

 پسوند .co شرکت ها و مکان های تجاری از این پسوند استفاده می کنند.

پسوند org: ارگانها و سازمانهای اداری خصوصی و نیمه خصوصی از این پسوند استفاده می کنند.

پسوند دامنه net: برای شرکتهای اینترنتی که خدمات مربوط به اینترنت و کامپیوتر ارائه می دهند است. طبق تحقیقات این پسوند بیشتر از org  طرفدار دارد.

پسوند biz. : این پسوند مخصوص سایت های تجاری است و سایت هایی که در حوزه تجارت فعالیت می کنند از این پسوند استفاده می کنند.

پسوند های دامنه

پسوند های دامنه

نتیجه گیری

در این مقاله نکاتی را برای انتخاب نام دامنه فروشگاه و همچنین پسوندهای سایت ها را برای شما بررسی کردیم امیدوارم با این نکات توانسته باشیم به شما در انتخاب نام فروشگاه و ساخت برندتان کمک کرده باشیم.

به این نوشته امتیاز دهید!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره طراحی فروشگاه اینترنتی رایگان

همین الان برای دریافت مشاوره رایگان طراحی فروشگاه اینترنتی با مجنتو با شماره ذیل تماس حاصل نمایید. 28429522-021

فهرست مطالب

نوشته های مرتبط

ثبت خدمات و هزینه های مودیان

در نرم افزار مالی و مالیاتی مودیان چالاک می توانید خدمات و کارهایی را که برای مودیان انجام داده اید را در قالب هزینه ها

سوابق مالیاتی مودیان

در این بخش از نرم افزار می توانید بر اساس سال های مالی تعریف شده در سیستم سوابق مالیاتی مودیان را ثبت کنید. تا در

نحوه ثبت نام ارزش افزوده

نحوه ثبت نام ارزش افزوده و تشکیل پرونده در اداره مالیات برای هر شرکت ثبت شده  و واحد اقتصادی الزامی می باشد. به عبارت دیگر

Call Now Buttonمشاوره رایگان