الگوریتم موبایل فرست ایندکس

الگوریتم موبایل فرست ایندکس

طبق مطالعات که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفته بیش از ۷۴ درصد از مردم برای استفاده از گوگل از موبایل استفاده می کردند و روز به روز این آمار بیشتر می شود. امروزه بیش از ۸۰ درصد از مردم از موبایل استفاده می کنند. بیشتر شدن هر روز این آمار باعث شد گوگل به فکر بهینه سازی سایت ها برای نسخه موبایل افتاد و الگوریتم موبایل فرست ایندکس یا الگوریتم موبایل فرندلی را معرفی کرد. بیایید با چالاک سافت با هم بررسی کنیم که این الگوریتم گوگل چکار می کند و بر روی چه سایت هایی اعمال می شود.

درصد استفاده مردم از موبایل برای سرچ گوگل

الگوریتم موبایل فرندلی

موبایل فرست ایندکس چیست؟

در گذشته به دلیل اینکه موبایل ها امکانات بسیار کمی داشتند، مردم برای استفاده از اینترنت نمی توانستند از موبایل استفاده کنند. سایت ها تنها یک نسخه داشتند و آن هم نسخه دسکتاپ بود. چون کاربران برای مشاهده سایت ها تنها از کامپیوترها استفاده می کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی موبایل، بیشتر مردم کامپیوترها را کنار گذاشته و از موبایل ها برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. به همین دلیل گوگل الگوریتم موبایل فرست ایندکس یا (Google Mobile First Index Algorithm) را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد که این الگوریتم برای رتبه بندی سایت برای نسخه موبایل بود.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس mobile first index چیست؟

در سال ۲۰۱۹ گوگل الگوریتم Mobile First Index را در نتایج جستجوی خود اعمال کرد. طوریکه که اگر یک صفحه قابلیت نمایش صحیح در گوشی های موبایل را نداشت و در گوگل ایندکس نمی شد یا امکان رتبه گرفتن از آن سلب می شد. بنابراین رسپانسیو بود و قابلیت نمایش صحیح سایت ها در گوشی های موبایل به یک اولویت برای ایندکس شدن در گوگل تبدیل شد.

برای سایت هایی که تازه تاسیس می شوند گوگل از ابتدا نسخه موبایل آن ها را برای آنالیز و رتبه بندی در نظر می گیرد. در صورتی که برای وبسایت های قدیمی تا وقتی که نسخه موبایل آن ها آماده شود از همان نسخه دسکتاپ استفاده می کند.

چطور سایت خود را برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس آماده کنیم؟

با اولویت قرار دادن نسخه موبایل در گوگل پس ما باید قبل از هر چیزی نسخه موبایل سایت خود را بهینه کنیم. از راههای زیر می توانیم برای این کار استفاده کنیم:

  1. در همان ابتدا سایت خود را ریسپانسیو طراحی کنیم. این کار بهتر از دو نسخه مجزای دسکتاپ و موبایل است.
  2. محتوای هر دو نسخه سایت یکی باشد. هم کدها و هم محتوا و توضیحات در هر دو نسخه یکسان باشد.
  3. توجه کردن به محتوای فوترها و سایدبارها، در نسخه موبایل به دلیل فضای کمتر، سایدبارها و فوترها کامل نمایش داده نمی شوند و بخش هایی از آن ها حذف می شوند.
  4. افزایش سرعت سایت، طبق آمار بدست آمده بیشتر کاربران وب سایت هایی را که برای لود شدن بیشتر از ۳ ثانیه زمان لازم دارند را ترک می کنند.
  5. نسخه amp یا بهینه شده سایت ها که این نسخه بیشتر در وبسایت های وردپرس کاربرد دارد.
  6. استفاده از اسکیما یا کدهای ساختار یافته، استفاده یکسان از این کدها در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ به درک بیشتر گوگل از سایت و محتوای شما کمک می کند.

جریمه الگوریتم موبایل فرست ایندکس برای چه وبسایت هایی اعمال می شود؟

  • سایت هایی که نسخه موبایل ندارند.

این سایت ها تنها نسخه دسکتاپ دارند و گوگل برای بررسی آن ها، تمام وب سایت را تجزیه و تحلیل می کند و در صورت نداشتن نسخه موبایل امتیاز این بخش را از آن ها می گیرد.

  • وبسایت هایی که ریسپانسیو نیستند.

وبسایت هایی که از قبل ریسپانسیو طراحی شده اند. گوگل به آن ها کاری ندارد و هر دو نسخه آن ها را بررسی می کند و تمام محتواهای هر دو نسخه را ایندکس می کند. اما وبسایت هایی که ریسپانسیو نیستند با با این الگوریتم روبه رو می شوند.

  • وبسایت هایی که نسخه مجزای موبایل را دارند.

پیاده سازی نسخه مجزای موبایل برای وب سایت دردسرهای زیادی دارد و گوگل یک سایت ریسپانسیو را به سایت هایی با دو نسخه جدا ترجیح می دهد. این دو نسخه دو url جدا و با دو محتوای جدا دارند و این گوگل را با مشکل مواجه می کند. گوگل بعد از اینکه نسخه دسکتاپ را بررسی کرد نسخه موبایل را نیز روی همان url بررسی می کند. در حالی که نسخه موبایل url جداگانه دارد. برای مثال فیس بوک را در نظر بگیرید که نسخه دسکتاب آن Facebook.com است در حالی که نسخه موبایل آن m.Facebook.com است.

الگوریتم موبایل فرندلی

وبسایت هایی که نسخه مجزای موبایل را دارند. یا الگوریتم موبایل فرندلی هستند

آیا الگوریتم گوگل mobile first index بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

باید در جواب این سوال بگویم بله. گوگل از سال ۲۰۱۹ از این الگوریتم نیز برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. زیرا این الگوریتم به دسته بندی نتایج و استفاده آسان تر محتواها کمک می کند.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت بالای نسخه موبایل توسط گوگل پس بهترین راه این است که قبل از طراحی سایت به نسخه موبایل نیز فکر کنید. و اگر چند سال از عمر سایت شما می گذرد هر چه زودتر در فکر طراحی نسخه موبایل باشید. تا کاربرانی را که از موبایل به سایت شما وارد می شوند را از دست ندهید. و همچنین امتیاز سئو این بخش را نیز توسط گوگل دریافت کنید. ما در این مقاله الگوریتم موبایل فرندلی (الگوریتم موبایل فرست ایندکس) را بررسی کردیم امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

به این نوشته امتیاز دهید!

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره طراحی فروشگاه اینترنتی رایگان

همین الان برای دریافت مشاوره رایگان طراحی فروشگاه اینترنتی با مجنتو با شماره ذیل تماس حاصل نمایید. 28429522-021

فهرست مطالب

نوشته های مرتبط

انتشار نسخه ۲.۳.۴ مجنتو

با اعلام رسمی وبسایت مجنتو نسخه ۲.۳.۴ مجنتو منتشر شد. در این نسخه یک پچ امنیتی و ۲ ویژگی جدید به مجنتو اضافه شده است.

Call Now Buttonمشاوره رایگان