سئو تکنیکال چیست؟
یکی از مراحل بهینه سازی سئو سایت یا فروشگاه اینترنتی، سئو تکنیکال است. اگر مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را در سایت خود رعایت نکنید در واقع سایت شما شانس بسیار کمتری برای دیده شدن در نتایج جستجو خواهد داشت. پس حتما این موارد رو چک کنید و مشکلات احتمالی رو هرچه زودتر رفع کنید.
ما در این مقاله توضیح می دهیم که سئو تکنیکال چیست؟ همچنین مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال را با هم بررسی می کنیم. امیدوارم تا آخر مقاله همراه چالاک سافت باشید.
سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال به بررسی مشکلات فنی سایت می پردازد و شامل اقداماتی برای بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو است.
مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال
عنوان
تگ عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تکنیکال سئو است. همه صفحات باید دارای تگ عنوان باشند و در تگ عنوان باید کلمه کلیدی درج شده باشد.
مطالب مرتبط: انواع روش های سئو
متا دیسکریپشن
توضیحات متا بسیار مهم است و باید حتما نوشته شود این قسمت را باید با جملاتی پر کنیم که کاربر با خواندن آن ها به نکات مهمی دست پیدا کند و همچنین به خواندن صفحه شما تمایل پیدا کند. و باید شامل کلمات کلیدی باشد. اگر در این قسمت چیزی وارد نکنیم گوگل اتوماتیک یک قسمت از سایت را که دارای کلمات کلیدی است را در گوگل نمایش می دهد.
مطالب مرتبط: الگوریتم های گوگل
url صفحات
هر صفحه از سایت باید تنها حاوی یک url باشد. چون در غیر اینصورت گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری می شناسد.
سرعت بارگذاری صفحات سایت
بهینه سازی سرعت سایت یک فاکتور بسیار مهم در سایت است. سایت هایی که سرعت آن ها بیشتر از ۵ ثانیه است ۹۰ درصد کاربران آن ها را رها می کنند و نرخ پرش در این سایتها بسیار بالاست. فاکتورهای زیادی در بهینه سازی سرعت سایت وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.
همچنین سایت های زیادی هستند که می توانیم به کمک آن ها سرعت سایت خود را بسنجیم به عنوان مثال جی تی متریکس و Page Speed Insights می توانند سایت شما را بررسی کنند و سرعت لود سایت را به شما بگوید و همچنین مشکلات موجود در پایین بودن سرعت سایت و پیشنهادهایی را برای افزایش سرعت سایت به شما می دهند.
مطالب مرتبط: ۲۱ فاکتور مهم سئو فروشگاه اینترنتی
نقشه سایت
نقشه سایت یک فایل در ریشه هاست شما است که حاوی کدهای xml است. این فایل شامل آدرس تمام صفحات سایت شما است و آدرس این صفحات را به گوگل می دهد. با این نقشه صفحات شما شانس ایندکس شدن بیشتری دارند.
مطالب مرتبط: ۹ ویژگی که هاست فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد
فایل robots.txt
این فایل یک فایل متنی است که در ریشه هاست قرار دارد. به کمک این فایل می توانیم به موتورهای جستجو بگوییم که کدام صفحات سایت را ایندکس کنند و کدام صفحات را نادیده بگیرند. برای اینکه مطمئن شوید که این فایل به موتورهای جستجو اجازه داده که تمام صفحات سایت شما ایندکس شوند یا نا باید از مرورگر خود نام سایت بعد robots.txt را وارد کنید این کار به شما می گوید که چه صفحاتی ایندکس شده اند.
بهینه سازی برای موبایل
همانطور که می دانیم روز به روز به استفاده کاربران از موبایل بیشتر می شود و دیگر کسی حوصله ندارد برای سرچ در گوگل از کامپیوتر و یا لپ تاپ استفاده کند. به طوری که طبق آمار بدست آمده بیش از ۸۰ درصد از مردم برای سرچ در گوگل از موبایل استفاده می کنند. بنابراین گوگل به بهینه سازی سایت ها برای موبایل و کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند اهمیت زیادی می دهد و یک امتیاز بسیار مهم در سئو محسوب می شود.
هر چند امروزه قالب های آماده وردپرس در اکثر مواقع ریسپانسیو و برای تمام دستگاهها واکنش گرا هستند. برای تست اینکه سایت شما ریسپانسیو است یا نه می توانید از سایت mobile friendly test استفاده کنید.
صفحات ۴۰۴
این صفحات شامل صفحاتی است که محتوای آنها حذف شده و یا به آدرس دیگری ریدایرکت شده اند. اما این صفحات ممکن است با کلماتی بالا آمده باشند. که در این صورت در نتایج جستجو مشاهده می شوند و هنگامی که کاربر آن ها را مشاهده می کند به یک صفحه خالی روبه رو می شود که برای کاربران ناخوشایند است.
برای این کار باید صفحه ۴۰۴ طراحی کنید که در صورتی که کاربر با آن رو به رو شد به صفحه دیگری هدایت شود و یا به صفحه اصلی سایت برود. چون در غیر اینصورت برای سئوی سایت مضر است.
استفاده کردن از BreadCrumbs
این منو شامل یک منو برای استفاده راحت تر کاربران است. Breadcrumbs به کاربران کمک می کند تا به راحتی به صفحات قبلی سایت برگردند. این منو یک نقشه سایت محسوب می شود. در صورتی که از وردپرس استفاده می کنید و قالب شما Breadcrumbs را ندارد با استفاده از افزونه yoast seo می توانید آن را اضافه کنید.
دسته بندی سایت
ساختار سایت برای کاربران بسیار مهم است ما باید سایت را طوری دسته بندی کنیم که کاربران بتوانند به راحتی در بین صفحات سایت مطالب مورد نظر خود را جستجو کنند.
پرهیز از محتوای تکراری
در بسیاری از سایت ها محتواهای تکراری زیادی وجود دارد. گوگل روی این مطالب تکراری حساس است. اما گاهی پیش می آید در سایت های فروشگاهی چندین محصول وجود دارند که تنها در یک یا چند ویژگی با هم تفاوت دارند و مجبور هستیم آن ها را هم منتشر کنیم. برای این کار باید از تگ کانونیکال استفاده کنیم. برای این کار یک محصول را به گوگل معرفی کرده و سایر محصولات دیگر که به هم شبیه هستند را زیر مجموعه آن معرفی می کنیم.
مطالب مرتبط: نحوه تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی
لینک های داخلی
لینک های داخلی روشی برای ساختاردهی به صفحات سایت ها هستند. با این روش گوگل در تمامی صفحات سایت شما خزش کرده و تمام مطالب را ایندکس و بررسی می کند. برای لینک های داخلی می توانید از ساختار خطی و ساختار عمیق استفاده کنید.
Ssl سایت
اس اس ال یکی از نکات مهم برای امنیت سایت است. که در سالهای اخیر گوگل توجه زیادی به آن می کند. برای اینکه ssl سایت خود را فعال کنید با یک سرچ ساده در گوگل می توانید این کار را انجام دهید و یا از پشتیبانی سایتتان بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.
مطالب مرتبط: فعال سازی ssl در مجنتو
نتیجه گیری
در این مقاله برای شما سئو تکنیکال را توضیح دادیم و مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال همچنین راه هایی را که به بهینه سایت کمک می کنند را نیز توضیح دادیم امیدوارم با رعایت هر یک از این نکات به شما کمک کرده باشیم یک سایت بهینه و استاندارد را داشته باشید.