سئو مجنتو چیست؟ بهترین ماژول های سئو مجنتو 2023
مجنتو یکی از فروشگاه ساز هایی است که برای راه اندازی سایت و فروشگاه های اینترنتی از آن استفاده می کنند. این فروشگاه ساز امکانات، مزایا و ویژگی های فوق العاده دارد که آن را از سایر سیستم های دیگر جدا می کند. با نصب و راه اندازی مجنتو اولین کاری که باید برای فروشگاه خود انجام دهید بهبود فروشگاه برای موتور جستجوی گوگل است.
ما قصد داریم در این مقاله در مورد سئو مجنتو که یکی از مهم ترین بخش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی است صحبت کنیم همچنین بهترین ماژول های سئو مجنتو 2023 را به شما معرفی کنیم. پس با چالاک سافت همراه باشید.
سئو مجنتو چیست؟
سئو مجنتو (SEO Magento) یک سری قوانینی است که باید در سایت یا مقاله ها رعایت شود. با رعایت این اصول و قوانین سایت و مقاله هایتان در بهترین نتایج گوگل ظاهر می شوند.
این را بدانید که اگر سایت یا محتوا هایتان در عالی ترین رتبه گوگل قرار گیرد قطعا ترافیک منحصر به فردی جذب خواهید کرد. ما در این بخش، راه و روش های سئو مجنتو را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید سایتی پر رونق داشته باشید.
مطالب مرتبط: مجنتو چیست؟ معرفی و ویژگی های فروشگاه ساز مجنتو
مزایای سئو بر روی سایت ها
یکی از عواملی که در اوج گرفتن سایت ها در گوگل تاثیر بسزایی دارد، سئو است. شما باید با استفاده از سئو سایت خود را در بهترین نتایج گوگل قرار دهید و در نتیجه با قرار گرفتن سایت در بهترین رتبه گوگل بیشتر در معرض دید کاربران یا بازدید کنندگان قرار می گیرد. و در آخر اگر سایت شما زیاد در دید کاربران به نمایش درآمد آن ها بر روی سایت شما کلیک خواهند و وارد آن می شوند.
با تکرار شدن این فرایند بعد از مدتی می بینید که سایت شما رونق فراوانی گرفته است و روزانه ترافیک خیلی زیادی به دست می آورد. فراموش نکنید یکی از عواملی که می تواند باعث این کار ها باشد سئو مجنتو است.
مطالب مرتبط: آموزش نصب مجنتو ۲
مراحل سئو مجنتو برای سایت یا فروشگاه اینترنتی
به جستجوی کلمات کلیدی خود بپردازید
یکی دیگر از مراحل اصلی سئو مجنتو، تحقیق درباره کلمات کلیدی است. با وقت گذاشتن برای تحقیق کلمات کلیدی می توانید به سایت خود رونق دهید.
شما باید برای سایت یا مقاله هایتان دنبال کلمه کلیدی ای بگردید که کاربران زیادی دنبال آن هستند، اگر شما هم همان کلمه کلیدی مرتبط را برای سایت یا مقاله ای که قرار است منتشر کنید، بگذارید مقاله با همان کلمه در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد. شما اگر برای تمام محتوا هایتان همچون فرایندی را طی کنید حتما از مقاله های پر بازدیدی برخوردار می شوید.
مطالب مرتبط: الگوریتم های گوگل
شما می توانید با استفاده از ابزارهای زیر کلمات پر بازدید را پیدا کنید:
Keywords Everywhere
KWFinder
رقبای خود را تحلیل و بررسی
قدم بعدی در سئو مجنتو می توان بر ارزیابی رقبا اشاره کرد. یعنی اینکه لیستی از وب سایت های رقیب ایجاد کرده و تمام کار هایی که انجام داده اند را در آن یادداشت کنید. اول بدانید که از چه کلمه کلیدی استفاده کرده اند و در مرحله بعدی تعداد کلماتی که در آن مقاله نوشته اند را به دست آورید.
به کارهایی که آن ها در مقاله های شان انجام دادند برای مثال لینک سازی های داخلی، عکس ها و ویدیو ها، کلمه کلیدی، ساختار مقاله و . . . توجه کنید، و به صورت خیلی ریز، آن ها را تحلیل و بررسی کنید. بعد از تحلیل و بررسی این موارد باید از کار هایی که آن ها برای مقاله های شان انجام داده اند شما بیشتر از آنها انجام دهید. یعنی لینک سازی بهتری انجام دهید یا عکس ها و ویدیو های با کیفیت تری در مقاله قرار دهید و یا از کلمه کلیدی مناسب تری استفاده کنید.
در حالی که می خواهید یک استراتژی SEO اصلی و منحصر به فرد برای وب سایت مجنتو خود ایجاد کنید، مهم است که بر عملکرد رقیبان تان تسلط کافی داشته باشید. تصمیمات آنها همچنین می تواند بر شما هم تاثیر بگذارد.
دسته بندی محصولات خود را اصلاح کنید
بعد از تجزیه و تحلیل رقبای خود، تحقیق در مورد کلمات کلیدی، بررسی وب سایت، شما باید دسته بندی سایت خود را اصلاح کنید. این را بدانید که گوگل اهمیت فراوانی به دسته بندی سایت و فروشگاه های اینترنتی می دهد و می تواند از نظر سئو هم فوق العاده مفید باشد.
اصلاح دسته بندی در سایت یک قدم خیلی مهم در سئو مجنتو است. آنها برای کاربران و موتورهای جستجو بسیار با ارزش هستند، بنابراین باید بخشی از وقت خود را برای این قسمت اختصاص دهید. هنگام اصلاح سازی صفحات دسته بندی محصولات فروشگاه تان، روی موارد زیر تمرکز کنید:
نام دسته بندی:
شما باید یک نام دسته بندی محصولات ایجاد کنید که توصیفی و کوتاه باشد. برای مثال کفش های مختلف مخصوص کار کردن در سایت یا فروشگاه اینترنتی تان می فروشید، باید دسته هایی را برای کفش های ساختمانی، کفش های نظامی یا کفش های ایمنی و … ایجاد کنید. حالا باید در این دسته بندی های تمام کفش در دسته بندی مخصوص قرار دهید. با این کار خریداران به راحتی می توانند کالا های مورد نظرشان را بدون اتلاف وقت پیدا کنند و آن را خریداری کنند.
پیشنهاد می کنیم مقاله مقایسه مجنتو با ووکامرس را مشاهده کنید.
حتما در دسته بندی ها توضیحی مفید درباره محصول بنویسید. کلمات کلید را هم برای آن دسته از محصولات نیز قرار دهید. با این حال اطمینان حاصل کنید که از پر کردن توضیحات دسته بندی محصولات خود از کلمه کلیدی جلوگیری می کنید.
توضیحات متا:
توضیحاتی که در متا می نویسید باید کمتر از ۱۶۰ کاراکتر باشد. همچنین این توضیحات باید جوری نوشته شود که کاربران را برای ورود به سایت ترغیب کند یعنی باید توضیحاتی جذاب در این قسمت بنویسید. حتما باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در توضیحات متا وارد کنید. با این کار بهتر در نتایج جستجو ظاهر می شوید. توضیحات متا هم جزو اقدامات مهم سئو مجنتو است.
بهینهسازی تیتر و آدرس URL صفحات دستهبندی:
اگر صفحهای درباره تیشرت های رنگی دارید، آدرس صفحه شما باید چیزی شبیه زیر باشد:
https://example.com/product-category/colorful-tshirts
حتما آدرس URL خود را به زبان انگلیسی بنویسید. همچنین از تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن بهترین اهداف ممکن برای قرار دادن درون تگ تایتل صفحات دسته بندی خود غافل نشوید. صفحه شما باید برای رتبه گرفتن در عباراتی که بیشترین جستجو را از سوی کاربران دارد رقابت کنند.
به مثال بالا دقت کنید، عبارت /product-category/ نامک پیشفرض صفحات دستهبندی محصولات است که میتوانید قبل از راهاندازی فروشگاه اینترنتی آن را تغییر دهید.
دستهبندی های تکراری ایجاد نکنید:
وقتی در حال طراحی صفحات دستهبندی هستید، خوب است که تیترها و آدرس های مشابه تکراری ایجاد نکنید. به فرض مثال وقتی یک صفحه برای دستهبندی تیشرت دارید، نباید صفحهای دیگر که تیشرت ها نام دارد راه اندازی کنید. همیشه سعی کنید هر صفحه منحصر بفرد و برای عبارتی مجزا بهینه شده باشد.
به صفحات دستهبندی محتوای متنی اضافه کنید:
راحت ترین و مهم ترین کار، که در سئو صفحات سایت نادیده گرفته شده است، اضافه کردن محتوای متنی به آن ها است. وقتی شما در صفحه دستهبندی خود تنها محصولاتی که در آن دسته قرار دارند را معرفی میکنید، در واقع صفحهای طراحی کرده اید که محتوای خود را از تیتر و عکسهای صفحات دیگر کپی کرده است و صد درصد تکراری Duplicate محسوب می شود.
چند خط توضیحات بهینه با چند لینک داخلی مرتبط میتواند صفحه شما را از این حالت بیرون بیاورد. در متن توضیحاتی که قرار است در صفحات بنویسید حتما از عبارات کلیدی متنوعی که در طول تحقیق کلمات کلیدی برداشت کردهاید استفاده کنید. تا می توانید عبارات کلیدی را به صورت زیر تیترهایی از جنس h2 و h3 به متن اضافه کنید.
همیشه به این توجه کنید که بیش از حد از کلمات کلیدی در متن استفاده نکنید و جوری که مقاله تان برای کاربر اهمیت چندانی نداشته باشد همیشه سعی کنید که محتوایی بنویسید که کاربر از آن استفاده کند چون که گوگل به فاکتورهای رضایت کاربر UX بیش از هر چیزی اهمیت میدهد.
برای بالا رفتن سرعت سایت صفحات را بهینه سازی کنید
یکی دیگر قوانین سئو مجنتو می توان به سرعت سایت یا همان بارگذاری سایت اشاره کرد. سرعت بارگذاری سایت یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش سایت است که باید به این قسمت توجه ویژه ای کنید چون سایتی که از سرعت لود خوبی برخوردار باشد قطعا ترافیک خیلی بیشتری هم خواهد داشت.
مطالب مرتبط: چگونه سرعت مجنتو را افزایش دهیم
می توان گفت سایت هایی که کمتر از ۳ ثانیه باز شود نسب به سایت هایی که بیشتر از ۵ ثانیه باز خواهند شد بازدید کننده بیشتری هم دارند دلیلش هم این است که کاربر مجبور نیست برای باز شدن صفحه ای، ۵ یا ۶ ثانیه تحمل کند، آن ها می خواهند که سایتی که از آن بازدید می کنند هم سایت و هم صفحات سایت در کمتر از سه ثانیه لود شوند.
روش های بهینه سازی وب سایت:
فشرده سازی تصاویر محصول
یکی دیگر از قوانین سئو مجنتو فشرده سازی تصاویر محصول است، فشرده سازی به این معنی است که وقتی قصد دارید عکس محصولی را به سایتتان اضافه کنید یا برای یک محتوا عکس بگذارید باید عکس ها را با ابزار های مناسب کم حجم کنید. شما باید حجم عکس ها را جوری کم کنید که از کیفیت آن ها کاسته نشود. در صورتی که کیفیت عکس ها را هم کم کنید مورد رضایت مشتری قرار نمی گیرد.
از حافظه پنهانی کامل صفحه استفاده کنید
یکی دیگر از راه های بالا بردن سرعت سایت جلوگیری از فرستادن درخواست های اضافی به سرور است. برای اینکه از درخواست های اضافی به سرور جلوگیری کنید می توانید از سیستم کش اضافه کنید.
فشرده کردن فایلهای کد
همیشه فایلهای javascript ،css ،html که بالای ۱۵۰ بایت حجم دارند را با gzip فشرده کنید. Gzip یک روش فوق العاده موثر است که توانایی این را دارد که حجم فایلها را تا ۷۰٪ کاهش دهد. همچنین سعی کنید سطرهای خالی بین کدها را ازبین ببرید، کامنتها را حذف کنید، خلاصه تا حد امکان فایلها را فشردهتر کنید.
استفاده از ماژول Lazy Load
ماژول(افزونه)Lazy load یک ابزار فوق العاده کاربردی برای سایت ها و فروشگاه اینترنتی است که وجود آن در هر سایت یا فروشگاه خیلی ضروری است. کار این ماژول به این شکل است که وقتی بازدید کننده ای وارد سایتی می شود که در آن عکس وجود دارد، این ماژول فقط عکس هایی کاربر در صفحه اش می بیند را لود می کند و عکس های دیگری که در سایت وجود دارد باز نخواهند شد مگر اینکه کاربر خودش بخواهد آن ها را ببیند. با این کار یکی دیگر از قوانین سئو مجنتو را رعایت کردید.
کم کردن تعداد ریدایرکتها
گاهی وقت ها با لینکهایی مواجه خواهید شد که با کلیک روی آن ها بعد از بازشدن آدرسی از سایت به صورت خودکار به صفحه های تازه ای انتقال داده میشوید. این همان ریدایرکت است. با کاهش دادن ریدایرکتها میتوان سرعت سایت را افزایش داد.
نوفالو کردن لینک های غیر ضروری
یکی دیگر از راه های ارتقا دادن سئو مجنتو، اضافه کردن تگ نوفالو به صفحات بدون محتوایی مانند صفحه ثبت نام، ورود، خرید، لیست علاقه مندی ها و سایر این گونه صفحات است.
در حال حاضر ماژولی (افزونه) برای این کار وجود ندارد و شما باید به صورت دستی این مورد را در فایل قالب مجنتو پیاده کنید.
یو آر ال های کانونیکال
وقتی شما یک سایت دارید و در آن دو مقاله با یک کلمه کلیدی دارید. در این جور مواقع گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از این مقاله ها اصلی هست. شما برای اینکه به گوگل بگویید که کدام مقاله اصلی است باید از طریق تگ Canonocal این کار را انجام دهید.
نقشه سایت XML
وجود نقشه سایت XML برای هر سایتی کاملا ضروری است. وظیفه نقشه سایت این است که سایت شما را بهتر و زودتر به گوگل معرفی کند. این کار کمکی به کسب رتبه نمی کند، اما در ایندکس سریعتر صفحات فوق العاده موثر است.
شما می توانید با رفتن به قسمتCatalog => Google Sitemap => Add Sitemap، نام نقشه سایت و مسیر آن را تعیین کرده و سپس با استفاده از گزینه Save & Generate ذخیره کنید.
پیشنهاد می کنیم آموزش راه اندازی سایت مپ در مجنتو ۲ را مشاهده کنید.
حذف کدهای اضافه
تمام کدهای جاوا اسکریپت و CSS را که در درون قالب وجود دارد را به شکل فایل های جاوا اسکریپت و CSS جداگانه در بیاورید. شما می توانید این کد ها را در زمان های لازم فراخوانی کنید.
این کار باعث منظم تر شدن کد صفحات شده و مرورگر ها نیز در ابتدا آنها بارگذاری و کش کرده و در هر جا که لازم باشد از کش فراخوانی می کنند. بسیاری از موتورهای جستجو نیز به این فایل ها اهمیتی نداده و اصلا آن ها را دانلود نخواهند کرد.
هدینگ
هدینگ برای متمایز کردن تیتر از سایر محتوای موجود در یک صفحه استفاده میشود. تگهای heading با h مشخص خواهند شد. تگ های هدینگ با ترتیب از ۱ تا ۶ هستند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. مهم ترین تگ، تگ ۱ به حساب می آید، ولی تگ ۶ ارزش زیادی ندارند و فقط در بعضی از مواقع مورد استفاده قرار می گیرد
در کد نویسی سایت خود باید با ترتیب از تگهای HTML استفاده کرد. و اگر به طور مثال بعد از h1 از h3 استفاده کنید، در ساختار سر تیترها نا منظمی ایجاد می شود، و قطعا این موضوع بر سئو سایت شما تأثیر منفی خواهد داشت.
سئو و بهینه سازی محصولات مجنتو
یکی از قوانین سئو مجنتو، بهینه سازی تصاویر است. شما باید دقت کنید که نام فایل ها را متناسب با عنوان محصول انتخاب کرده و تگ Alt را برای همه تصاویر بگذارید. با این کار احتمال جذب ترافیک از موتورهای جستجو تصاویر، افزایش خواهد یافت.
به صورت پیشفرض، نام تصاویر به نام عنوان محصولات تغییر می یابد، که این برای تگ Alt هم نیز اتفاق می افتد. شما فقط باید نام های مناسب تری برای هر یک از تصاویر انتخاب کرده و تگ Alt هر یک را بنویسید. در تب Images می توانید تمامی این تغییرات را پیاده کنید.
جلوگیری از محتوای تکراری
یکی از مهم ترین دلیل برای وجود تگ Noindex در سایت، جلوگیری از بروز خطای duplicate content یا همان محتوای تکراری است. وقتی بیش از یک نسخه از یک صفحه در سایت توسط موتورهای جستجو ایندکس شود باعث ایجاد محتوای تکراری در سایت شده که در نتیجه آن، صفحه مذکور با افت رتبه مواجه می شود.
ایندکس نشدن محتوای ضعیف
بعضی صفحات از صفحات سایت هیچ سودی برای ایندکس شدن ندارند. این صفحات اطلاعات خوبی برای کاربران به همراه نداشته و اصولاً کلمه کلیدی خاصی نیز ندارند. مثل صفحه «تشکر» که بعد از خرید یا دانلود نمایش داده میشود. هدف از طراحی این نوع صفحات صرفاً برقراری ارتباط دوستانه با کاربران و بازدیدکنندگان سایت است، نه کسب رتبه.
Noindex, Follow کردن صفحات تکراری
وجود تگ Noindex در سایت یا فروشگاه های اینترنتی بسیار اهمیت دارد. کاربرد این تگ در سایت به شکل زیر است:
معرفی ماژول های (افزونه) مهم و کاربردی برای سئو مجنتو
مجنتو افزونه های فوق العاده زیاد برای سایت و فروشگاه اینترنتی دارد. این افزونه های به روی سایت ها به گونه ای عمل می کنند که سایت از لحاظ سئو کاملا تامین باشد، یعنی اینکه از سرعت خوبی لود صفحات خوبی برخوردار باشد، در بهترین نتایج گوگل قرار بگیرید، بازدید کنندگان زیادی داشته باشد و …
چند ماژول (افزونه) سئو مجنتو
ماژول بهینه سازی تصاویر
کار این ماژول این است که تصاویر محتواهای سایت را بهینه کنید تا سئو مجنتو به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.
ماژول یوآست
ماژول یوهاست یکی دیگر از ماژول های مجنتو است که یکی از مشهور ترین و همچنین قدرتمندترین افزونه سئو مجنتو برای بهبود سئو فروشگاه شما به حساب می آید، این افزونه مانند یک متخصص برای فروشگاه تان عمل می کند. همچنین به شما کمک می کند تا خطاهایی که در کاهش امتیاز سئو موثر هستند را به هیچ وجه انجام ندهید.
به کمک ماژول یوآست، می توانید مناسب ترین کلمات کلیدی را برای محتوای سایت خود در نظر بگیرید و با رعایت اصول سئو در بخش عنوان، خلاصه، تعداد کلمات، لینک مطلب، استفاده از هدینگ ها و … چندین برابر سئوی فروشگاه مجنتو خود را افزایش داده و در لیست نتایج اول گوگل قرار بگیرید.
مطالب مرتبط: ۲۱ فاکتور مهم سئو فروشگاه اینترنتی
نتیجه گیری
ما در این مقاله روش های سئو مجنتو را برای شما بیان و همچنین روش های رتبه گرفتن در گوگل را به شما معرفی کردیم. در نتیجه سئو مجنتو از اهمیت فوق العاده فراوانی برخوردار است که اگر شما سایت یا فروشگاه اینترنتی دارید می توانید این روش هایی که برایتان توضیح دادیم را روی آن پیاده کنید. با پیاده کردن این روش ها در آینده ای نچندان دور نتیجه فوق العاده ای خواهید گرفت.