ابزارهای آنالیز سایت
تحلیل و آنالیز سئو سایت نیازمند تخصص و تجربه است. اما تجربه و تخصص نیز به تنهایی کارساز نیست و برای این کار نیاز به ابزارهایی داریم که بتوانیم سایت خود را از هر لحاظ بررسی کنیم و مشکلات سایت را پیدا کرده و آن ها را رفع کنیم. ابزارهای آنالیز سایت و تحلیل سایت زیادی وجود دارند که در ادامه سایت چالاک سافت بهترین ابزار آنالیز سایت را معرفی خواهیم کرد.
تحلیل و آنالیز وب سایت چیست؟
آنالیز سایت شامل بررسی تکنیک ها و عوامل داخلی و خارجی سایت، بررسی کدهای برنامه نویسی، سئوی سایت، محتوای سایت و بسیاری عوامل دیگر که به منظور بالا رفتن عملکرد سایت در نمایش موتورهای جستجو صورت می گیرد را آنالیز سایت می گویند.
ابزارهای تحلیل سئو
برای بررسی سئوی سایت سئو کاران و مدیران سایت ها نیاز به ابزارهایی نیز دارند که به وسیله آن ها سایت را تحلیل و ارزیابی کنند. این ابزارها بسته به کارایی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند.
دسته بندی ابزارهای آنالیز سئو سایت
- ابزارهای سئوی داخلی
- ابزارهای کمکی برای یافتن کلمات کلیدی
- ابزارهای تست سرعت سایت ها
- ابزارهای آنالیز لینک های سایت
- ابزارهای رتبه دهی صفحات
- ابزارهای بهینه سازی محتوای سایت
- ابزارهای آنالیتیکس
بهترین ابزارهای تحلیل و آنالیز سایت
بی شک ابزارهای زیادی برای تحلیل و بررسی سایت و جود دارند که از هرکدام از آن ها می توانید استفاده کنید. در اینجا ما چند مورد از کاربردی ترین ابزارهای آنالیز سایت را به اختصار توضیح می دهیم.
آنالیز سایت توسط گوگل با ابزار Google PageSpeed Insights
ابزار PageSpeed Insights یک ابزار رایگان و بسیاری کاربردی گوگل است که سرعت و عملکرد سایت را در دستگاه های مختلف بررسی می کند و آن ها را امتیازدهی می کند.
ابزار Google PageSpeed Insights همچنین خطاهای سایت را بر اساس اولویت نوشته و راهکارهایی را نیز برای حل مشکلات سایت پیشنهاد می دهد. این ابزار سایت ها را از لحاظ سرعت به ۳ دسته تقسیم می کند.
سایت های بسیار کند که با دایره قرمز نمایش می دهد و امتیاز آن ها را از ۰ تا ۴۹ می دهد و سایت های متوسط با رنگ نارنجی که امتیاز این سایتها نیز از ۵۰ تا ۹۸ است و سایت های بسیار سریع با رنگ سبز که امتیاز این سایت ها هم از ۹۸ تا ۱۰۰ است.
ابزار جی تی متریکس GTmetrix
GTmetrix یک ابزار بسیار قدرتمند است که برای ارزیابی سرعت سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار، یک ابزار بسیار محبوب در میان ایرانیان است به طوری که در سال ۲۰۱۷ بیشترین سرچ را از ایران داشته است.
جی تی متریکس به تست و آنالیز سایت در مورد سرعت لود سایت می پردازد. GTmetrix فاکتورهای لازم را جهت بهبود سایت به ما نشان می دهد. سرعت سایت به پارامترهای زیادی بستگی دارد. این ابزار سعی دارد پارامترهای لازم را برای بهبود سرعت سایت به ما نشان دهد.
گوگل آنالیتیکس Google Analytics
گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز یک ابزار دیگر تحلیل سایت است که اطلاعات زیادی را از سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی از جمله نحوه ورود کاربران، زمان حضور کاربران در سایت، رفتار کاربران، نرخ تبدیل و بسیاری دیگر از اطلاعات سایت را به ما می دهد.
استفاده از ابزار Google Analytics بسیار راحت است. اما امکانات بسیار زیادی دارد. همچنین این ابزار با بسیاری دیگر از ابزارهای گوگل از جمله گوگل ادز و یوتویوب نیز سازگاری دارد. که می توانیم با ترکیب آن ها اطلاعات زیادی از سایت ها بدست آوریم.
گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر تولز (Search Console) نیز یکی دیگر از ابزارهای کمکی برای آنالیز سایت است. این ابزار اطلاعاتی در مورد خطاهای سایت، کلمات جستجو شده، صفحات ایندکس شده سایت توسط گوگل، لینک ها و بک لینک ها، صفحات دارای خطاهای ۴۰۴، خطاهای ایندکس نشدن صفحات و بسیاری دیگر از اطلاعات بسیار کاربردی را به ما می دهد.
با این ابزار می توانید مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. و همچنین صفحاتی را که بیشترین بازدید را در سایت شما دارند پیدا کنید. صفحاتی که ورودی ندارند را نیز ببینید و آن ها را روز رسانی کنید.
سایت Ahrefs
Ahrefs یک ابزار بسیار مهم است که اطلاعاتی را در مورد کلمات کلیدی، ترافیک سایت، رتبه بندی، میزان سرچ کلمات کلیدی در مناطق مختلف و بسیاری از امکانات دیگر را به ما می دهد.
سایت (Ahref) ای اچ رف ۶ ابزار قدرتمند دارد که برای آنالیز سایت بسیار مهم هستند. ابزار ahrefs برای تحلیل و آنالیز سایت های رقبا، ابزاری برای سرچ واژه های کلیدی، ابزاری برای سرچ بک لینک ها، ابزار رتبه بندی سایت و ابزاری برای نظارت بر وب سایتت دارد.
ابزار الکسا Alexa
الکسا ابزاری است که برای رتبه بندی سایت ها بیشتر کاربرد دارد. این ابزار مربوط به شرکت آمازون است. الکسا رتبه سایت ها را در بین کل سایت های تمام کشورها و همچنین در سایت های کشوری که در آن زندگی می کنیم را نشان می دهد. هر چه بازدید سایت ما بیشتر باشد رتبه سایت در Alexa نیز پایین تر می آیند.
رتبه پایین یکی از مزیت های سایت محسوب می شود. به عنوان مثال رتبه یک گوگل مربوط به خود گوگل است. پایین آمدن رتبه سایت ارتباط مستقیمی با بازدیدکنندگان و زمان حضور کاربران در سایت و نرخ بانس دارد.
ابزار ماز moz
ماز (MOZ) یک ابزار آنالیز سایت است که در دو نسخه پولی و رایگان می توانیم از آن استفاده کنیم. این ابزار خود ابزارهای دیگری دارد. و به کمک این ابزارها می توانیم کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم و کلمات کلیدی را پیشنهاد و رتبه بندی می کند.
همچنین به بررسی لینک هایی که به سایت ما مرتبط هستند می پردازد. این ابزار همچنین به بررسی نام دامنه و urlهای سایت می پردازد.
نتیجه گیری
در این مقاله برخی از ابزارهای آنالیز سئو سایت را با هم بررسی کردیم. این ابزارها به ما کمک می کنند که مشکلات سایت خود را بشناسیم و آن ها را رفع کنیم. همچنین برخی از این ابزارها راه هایی را برای بهبود سایت به ما پیشنهاد می دهند. امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم شما را به مطالعه بیشتر این ابزارها و کار کردن با آن ها تشویق کنیم.
سلام
بهترین سایت آنالیز سئو کدوم سایته؟
سلام دوست عزیز برای راه اندازی سایت با پشتیبانی تماس بگیرید.