مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی
فعالیت های تجاری با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت ترجیح می دهند محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت معرفی کنند و به فروش برسانند. به همین دلیل امروزه در این فضای جدید، کسب و کار های زیادی مشغول فعالیت هستند. نکته حائز اهمیت در فعالیت های تجاری آنلاین سوء استفاده و کلاهبرداری است.
پس لازم است اقداماتی در جهت ساماندهی کسب و کارها انجام شوند. نمونه ای از اقدامات لازم که باید حتما در راه اندازی فروشگاه اینترنتی انجام شود دریافت مجوز برای مشاغل اینترنتی است. جهت آشنایی با مجوزهای فروشگاه اینترنتی تا انتها مقاله چالاک سافت را همراهی کنید.
لیست مجوز های لازم برای فروشگاه اینترنتی
بعضی از این مجوز ها ضروری نیستند و شما با توجه به محصولاتتان مجوز مورد نیاز خود را دریافت کنید. با گرفتن مجوز ها می توانید اعتبار بیشتری داشته باشید.
ای نماد الکترونیکی چیست؟
اصلی ترین مجوز برای طراحی فروشگاه اینترنتی ای نماد می باشد. در تعریفی دیگر می توان گفت اعتباری که به مجوز مشاغل اینترنتی داده می شود و درستی فعالیت آنها را تایید می کند ای نماد است. به همین دلیل اکثر مردم آن را نماد اعتماد الکترونیکی می دانند و ارتباط بیشتری با این سایت ها برقرار می کنند.
انواع اینماد الکترونیکی
- ای نماد موقت
- ای نماد دائم تک ستاره
- ای نماد دائم دو ستاره
اینماد موقت:
نماد موقت برای کسانی صادر می شود که قصد دارند در سریع ترین زمان ممکن فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند. همچنین در این زمان کم مجوز دریافت نمایند. البته لازمه داشتن نماد های دیگر نماد موقت می باشد. در اینماد موقت تنها طراحی سایت و قالب فروشگاهی با کمترین ویژگی موجود مورد بررسی قرار می گیرد به همین دلیل نیاز به تمدید دارد.
اینماد تک ستاره:
برای کسب نماد دائم یا تک ستاره معیار های مهمی مد نظر گرفته می شوند. پس از اخذ نماد موقت به کسب ای نماد دائم اقدام نمایید.
ای نماد دو ستاره:
جهت دریافت نماد دو ستاره داشتن گواهی ssl لازم است چون نقش مهمی در اعتماد کاربران به سایت دارد. این مرحله زمان و هزینه بالایی دارد در سایت های فروشگاهی کاربران اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می کنند. محل زندگی کاربر، سن، شماره کارت، شماره تماس منزل و موبایل نمونه ای از این اطلاعات می باشند. داشتن گواهی ssl به کاربر اعتماد می دهد که اطلاعاتش محفوظ خواهد بود.
مطالب مرتبط: معرفی سایت سازهای ایرانی و خارجی
نکاتی در مورد اخذ اینماد الکترونیکی
- شرکت باید قبلا ثبت شده باشد.
- دامنه سایت باید به نام مدیر شرکت یا هیئت مدیره باشد.
- آدرس و اطلاعات تماس سایت باید با اطلاعات وارد شده در هنگام ثبت نام مطابقت داشته باشند.
- تنها سایت های فروشگاه اینترنتی یا آنلاین که قصد فروش کالا یا خدمات را دارند می توانند از اینماد استفاده کنند.
مجوز ساماندهی در محتوای فضای مجازی
نماد ساماندهی تائید کننده محتوای وب سایت است. بدون داشتن این نماد نیز می توان فروشگاه اینترنتی ساخت. اما اگر به هر دلیلی قرار باشد وب سایت تان فیلتر شود قبل از انجام این اقدام (فیلترینگ) ستاد ساماندهی از طریق پیامک به شما اطلاع می دهد.
مجوز های اختصاصی کسب و کار اینترنتی
فقط سایت هایی که فروشی در آنها انجام می شود نیاز به دریافت مجوز دارند و این مجوز ها شامل تمام کسب و کار های اینترنتی نمی شوند. با گرفتن مجوز ها به آسانی می توانید برای درگاه پرداخت مستقیم اقدام نمایید. وجود این درگاه اعتماد مشتری به سایت شما را افزایش داده و به روند کسب و کار شما سرعت می بخشد.
مجوز های اختصاصی کسب و کار اینترنتی شامل گروه صنفی می باشند. مثلا برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد نیاز دارند. همچنین برای کسب و کار های فرهنگی و هنری نمادی با عنوان نماد ستاد ساماندهی سایتهای اینترنتی، وزارت ارشاد اسلامی باید گرفته شود. البته سایت های شرکتی و شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند. با دریافت این نماد ها می توان با پست قرارداد بست و به راحتی و سرعت زیاد، کالا را به دست مشتری رساند.
چگونگی کسب مجوز برای رسانه های دیجیتال
- ابتدا برای ثبت نام اولیه اقدامات لازم را انجام دهید.
- پس از ثبت نام کلمه عبور را دریافت خواهید کرد و با استفاده از آن برای درخواست مجوز در زمینه رسانه های دیجیتال اقدام نمایید.
- سپس بعد از ارسال درخواست مجوز تیم حراست آن را بررسی خواهد کرد و نتیجه برایتان ارسال می شود.
- زمانی که تیم حراست درخواست مجوز را تایید کنند به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات می رسید و آزمون را به صورت آنلاین انجام می دهید.
- آزمون آنلاین شامل ۱۲ سوال است که باید در ۱۵ دقیقه به آنها پاسخ دهید. همچنین بعد از آزمون یک مصاحبه ۱۰ دقیقه ای در پیش دارید.
- در پایان علاوه بر گرفتن نمره قبولی در آزمون آنلاین باید کمیته تخصصی نیز اظهار نظر کنند. سپس برای اظهار نظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرد. در آخر پس از تایید شدن مجوز ۵ ساله دریافت می کنید.
مطالب مرتبط: بهترین نرم افزار های فروشگاه ساز دنیا
کسب مجوز نظام صنفی رایانه ای
شرکت های قبل از شروع فعالیت های طراحی، تولید، راه اندازی، توسعه و. . . باید بر اساس قانون تجارت به نظام صنفی استان خود مراجعه نمایند و مجوز فعالیت را دریافت کنند.
مدارک مورد نیاز برای کسب مجوز نظام صنفی رایانه ای
- تصویر لوگو و گواهی ثبت
- تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی
- تصویر مدرک تحصیلی مدیر عامل
- تصویر لیست بیمه شامل نام مدیر عامل
- تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
- تصویر کارت ملی تمام اعضای هیئت مدیره
- تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
نتیجه گیری
لزومی به دریافت همه مجوز ها نیست اما مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی خود را بگیرید. با دریافت مجوز می توان اعتماد مشتریان را به درست آورد همچنین شغل خود را ارتقا دهید. به خاطر داشته باشید مجوز، نماد اعتماد مشتری به شما است. یعنی یک پل ارتباطی قوی که هر روز باعث جذب مشتریان بیشتر می شود.