الگوریتم پاندا
درست زمانی که نتایج جستجو رو به ویرانی بود، الگوریتم پاندا طراحی شد تا محتوا ها را از نظر کیفیت مورد بررسی قرار دهد و محتوایی که از ارزش بالا برخوردار است و کاربر را به نتایج مفید و هدف می رساند به نمایش گذاشت.
در همان حال محتوا های کپی شده و بی کیفیت را جریمه خواهد کرد. در ادامه مطالب به توضیحی کامل و دقیق در مورد اینکه الگوریتم پاندا چیست؟ و الگوریتم پاندا چه اهدافی دارد؟ می پردازیم.
مطالب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟
الگوریتم پاندا چیست؟
گوگل پاندا (google panda) نام یکی از الگوریتم های گوگل است. الگوریتم پاندا در ابتدا به نام کشاورز (framer) با هدف بررسی محتوای با کیفیت منتشر شد. این الگوریتم بر اساس معیار رضایت مشتری از محتوای ایجاد شده، میزان کیفیت محتوا را طبقه بندی می کند.
پاندا در طی عملکردهای خود سایت های بی کیفیت را جریمه کرد و حضور سایت های فریبنده که محتوای کپی شده داشتند را در نتایج جستجو کاهش داد. الگوریتم پاندا یکی از مهمترین ابزار ها در راستای مبارزه با سئوی کلاه خاکستری بود.
تاریخچه الگوریتم پاندا چیست؟
در سال ۲۰۱۰ پایین آمدن کیفیت نتایج جستجو و افزایش مداوم مزرعه های محتوا چالش ها و شکایت های فراوانی را پدید آورد که باعث ایجاد بحران های اساسی در گوگل شد. در این زمان یکی از مهندسان گوگل به نام (Navneet Panda) با هدف رتبه بندی سایت های برتر، شرایط را برای توسعه و راه اندازی الگوریتم پاندا فراهم ساخت.
در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا به منظور مبارزه با محتوای بی کیفیت منتشر شد. در ۲۴ فوریه گوگل پست وبلاگی در خصوص الگوریتم پاندا را مورد بروزرسانی قرار داد و آن را با عنوان “این به روز رسانی برای کاهش رتبه بندی سایت های کم کیفیت طراحی شده، سایت هایی که ارزش کمتری برای کاربران دارند و مفید نیستند، محتوای سایت های دیگر را کپی می کنند، در عین حال رتبه های بهتری را برای سایت های با کیفیت بالا فراهم می کند” را در اختیار کاربران گذاشت.
سپس آشکار شد، بنیانگذار موتور جستجو دنی سالیوان در ابتدا از آن به عنوان به روزرسانی “Farmer” یاد می کرد درحالی که از آن به عنوان “پاندا” نام برده شده بود، یعنی نام مهندسی که با موفقیت اولیه الگوریتم روبرو شد.
“الگوریتم پاندا محتوا ها را از لحاظ کیفیت مورد بررسی قرار می دهد و باتوجه به شناسایی میزان رضایت کاربران، امتیاز آن را در نتایج جستجو الهام می بخشد”.
الگوریتم پاندا چه اهدافی دارد؟
تکرار غیر مجاز کلمات در صفحه:
حذف صفحاتی که تکرار بیش از حد کلمات بی مفهوم بجای محتوای مورد نیاز داشتند.
بالا بودن نرخ تبلیغات نسبت به محتوا:
در برخی وبسایت ها محتوا هایی تولید می شوند که فقط چند خط در مورد موضوع نوشته اند و کل صفحه را سرشار از تبلیغات ساخته اند.
محتوای ضعیف:
ایجاد صفحاتی با کلمات زیاد و محتوایی بی ارزش را محتوای ضعیف می نامند.
وبسایت های بلاک شده توسط کاربران:
سایت ها که توسط کاربران بلاک می شوند، نشان دهنده کیفیت پایین آنها می باشد و مورد جریمه قرار گرفتند.
مزرعه محتوا:
مزرعه محتوا سایت هایی هستند که محتوا ها را کپی کرده و دوباره منتشر می کنند. بی کیفتی در این نوع محتوا ها به دلیل در نظر نگرفتن خواسته کاربر است که افرادی چنین مقالاتی را فقط برای امتیاز گرفتن در نتایج جستجو منتشر می کنند.
محتوایی با کیفیت پایین:
محتوا باید مفید و مرتبط باشد و نیاز کاربر از دنبال کردن آن را برطرف سازد.
نبود اعتماد و قدرت:
الگوریتم پاندا به تولید و انتشار محتوایی که منبع معتبری دارد امتیاز های فراوانی می بخشد. این الگوریتم معتقد است که کاربر باید اعتماد کافی به سایت و محتوای تولید شده توسط آن داشته باشد به گونه ای که در صورت نیاز بتواند بی تردید اطلاعات کارت بانکی خود را در آن سایت وارد کند.
تولید محتوا توسط کاربران (ugc):
وبلاگ هایی که پست های کوتاه ایجاد کرده و پر از اشتباهات املایی، گرامری و کمبود اعتبار هستند و پست های مهمان را منتشر می کنند مورد جریمه قرار گرفتند.
محتوای نا مرتبط با عبارت مورد جستجو:
جلوگیری از یکسان نبودن کلمه جستجوی کاربر با محتوایی که به نمایش گذاشته می شود، بیان کردن تیتر و عنوانی که با ورود به آن با موضوعات دیگر روبه رو شویم جز جریمه های پاندا بود.
الگوریتم گوگل پاندا چه تاثیراتی روی نتایج جستجو داشت؟
الگوریتم پاندا، قدمی مهم در جهت سنجش کیفیت محتوا و تعیین سایت های با کیفیت بود. این الگوریتم بر ۱۱٫۸ درصد نتایج جستجو تاثیرات چشمگیری گذاشت. نتایج بسیار بزرگ و بی سابقه این الگوریتم بحران های به وجود آمده بر سر موتور های جستجو را به یکباره به اتمام رساند.
از تاثیرات الگوریتم پاندا، آغاز جنگ گوگل علیه اسپم در وب و سئو کلاه سیاه بود. الگوریتم پاندا وضعیت محتوای سایت ایجاد شده را مورد بررسی قرار می دهد. سایت هایی که استفاده از کلمات کلیدی را فقط با هدف کسب امتیاز انجام می دهند و مطالب بی کیفیت و کپی شده را در صفحات خود قرار می دهند را جریمه می کند.
به روز رسانی الگوریتم پاندای گوگل؟
الگوریتم (Google Panda) در ابتدا، به صورت یک آپدیت مجزا منتشر شد و برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ بروز رسانی شد. تقریبا ۱۲% از نتایج جستجو را در جهان مورد تاثیر قرار داد. طراحی این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ پایان نیافت و موارد جدیدی را به اهداف خود اضافه کرد.
الگوریتم پاندا در مارس ۲۰۱۲ به جزئی از هسته اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شد و دیگر شاهد بروز رسانی های جداگانه پاندا نشدیم. اما الگوریتم گوگل پاندا طی این سال ها به گفته های گوگل در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تعداد ۲۶۵ بار بروز رسانی شده است و سایت هایی، با تنزل جریمه این الگوریتم مواجه شده اند.
در حال حاضر آخرین نسخه این الگوریتم به صورت کامل قابل استفاده است و کارایی های خود را یعنی؛ بالا آوردن سایت با کیفیت بالا به صدر نتایج جستجو را به خوبی اجرا می کند. موارد زیر را در بروز رسانی های خود مورد هدف قرار می دهد:
- پنجره های تبلیغاتی و پاپ آپ های آزار دهنده و اسپم
- استفاده از محتوای یکسان در صفحات مختلف
- محتوای کم در حد چند خط در یک صفحه
- تجربه کاربری بد و طراحی ظاهری بی کیفیت
باور های غلطی که در مورد الگوریتم پاندا شایع است؟
الگوریتم های گوگل تعداد فراوانی دارند که در عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. اما برخی افراد در مورد کارایی آنها دچار اشتباه می شوند که ما در اینجا به معرفی چند مورد از این باور های اشتباه می پردازیم.
محتوای تولید شده توسط کاربر کم ارزش است!
یکی دیگر از باور های اشتباه در مورد الگوریتم پاندا، قائل نشدن ارزش برای محتوایی است که توسط کاربر ایجاد شده است. تعدادی گمان دارند که الگوریتم پاندا ارزشی برای محتوای ایجاد شده توسط کاربر قائل نیست.
لازم به ذکر است بیان کنم الگوریتم گوگل پاندا هیچ گونه مشکلی با محتوایی که توسط کاربر ایجاد شده است ندارد، تنها سایت هایی را که بی کیفیت یا ضعیف هستند را تنزل رتبه خواهد کرد.
محتوایی که در سایت شما از ارزش آنچنانی برخوردار نیست ممکن است است از نظر گوگل نیز کم ارزش باشد. تنها چیزی که مورد اهمیت الگوریتم پاندا است؛ کیفیت، ارزش افزوده و اسپم نبودن محتوا است.
پاندا فقط به کپی بودن مطالب توجه دارد!
یکی از باور های نادرست در مورد الگوریتم پاندا، توجه آن به محتوای تکراری است. این موضوع کاملا اشتباه بوده و لازم به ذکر است که الگوریتم پاندا با هدف دنبال کردن محتوای با کیفیت و ارزشمند برای کاربر طراحی شده است. در این خصوص زمانی که با محتوای کپی شده برخورد میکند آن را جریمه خواهد کرد تا محتوای مناسب را جایگزین آن در نتایج جستجو به نمایش بگذارد.
الگوریتم پاندا توجهی به مسائل فنی وبسایت ندارد!
الگوریتم پاندا فقط به محتوا توجه دارد. با وجود اینکه موارد فنی اهمیت بسیار بالایی در سئو دارند اما الگوریتم پاندا هیچ گونه توجهی به موارد فنی سایت شما از جمله سرعت سایت ندارد. این یک اشتباه است که فکر کنیم الگوریتم پاندا به مسائل فنی توجه دارد.
چگونه بفهمید که سایت شما توسط پاندا جریمه شده است؟
اکثرا توسط کاربران این سوال پیش می آید که چگونه مطلع شوند الگوریتم پاندا روی سایت شان تاثیر گذاشته است؛ یا خیر؟ زمانی که یک بروز رسانی مهم اتفاق می افتد، لازم است که اسناد آن را مورد بررسی قرار دهید تا مطلع شوید که سایت شما تحت تاثیر آن قرار می گیرد یا خیر.
یکی از نشانه هایی که در آن مشاهده می شود مجازات پاندا روی سایت اثر گذار بوده، افت ناگهانی میزان بازدید های سایت و رتبه بندی آن در موتورهای جستجو است. که همزمان با بروزرسانی الگوریتم رخ می دهد و تا ۸۰ درصد افت بازدید در این مواقع اتفاق می افتند.
البته فاکتور های دیگری نیز در این باره باید مدنظر گرفته شوند تا از کاهش ترافیک سایت خود مطلع شویم. از جمله این فاکتور ها میتوان به رقیب های قدرتمند اشاره کرد که قدمی جلوی قدم شما گذاشته اند یا شاید سایت شما توسط گزارش های کاربران جریمه میشود (برای مشاهده و رفع اشکال گزارش شده گوگل سرچ کنسول را بررسی کنید).
حتما فصل ها را در نظر بگیرد چون احتمالا سایت و خدمات ارائه دهنده شما در این فصل دنبال کننده های آنچنانی نداشته باشد. زمانی که بعد از آپدیت دچار کاهش ترافیک شدید و مطمئن بودید که این امر ناشی از قصور و کوتاهی شماست. مشکل مورد نظر را حل کنید و یا از طریق وبمستر از گوگل درخواست بخشش داشته باشید.
چگونه از جریمه پاندا رهایی یابیم؟
با توجه به اطلاعات کسب شده گفته می شود رهایی از جریمه پاندا کمی دشوار است. مشکل اصلی پاندا با محتوای سایت شما هستش و رفع کردن این مشکل در صفحات سایتتان، می تواند اقدامی برای رهایی از جریمه پاندا محسوب شود.
به صورت کلی سایت هایی که همواره محتوای با کیفیت و اورجینال منتشر می کنند از آپدیت های الگوریتم پاندا و جریمه ها هراسی ندارند.
شاید ناخواسته در جایی مشکلاتی ایجاد کرده باشید و تخلفاتی رخ داده باشد، در چنین شرایطی تحت جریمه پاندا قرار می گیرد و برای رهایی از این جریمه، بهترین کار توسعه برندتان است. یک سایت معتبر که توسط کاربران و موتور های جستجو شناخته می شود قطعا محتوایی با کیفیت منتشر می کند و بدون حیطه در کار است.
۳ مرحله رهایی از جریمه گوگل
- ممنوعیت ایجاد مزرعه محتوا
- حذف محتوای تکراری از سایت
- ایجاد محتوای مفید و جذاب
نتیجه کلی
الگوریتم پاندا سایت هایی که مفید هستند را همواره در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند به صورت کامل از نتیجه سرچ خود اطلاعات لازم را برداشت کنند. پاندا الگوریتمی است که جهت بحران هایی که توسط مدیران بی مسئولیت ایجاد می شوند، اقدامات لازم را به کار می گیرد و در تلاش است تا دنیای جستجو را به دنیایی جهت برطرف کردن تمامی سوالات بشریت تکامل دهد. ما در چالاک سافت توضیح دادیم که الگوریتم پاندا چیست؟ و الگوریتم پاندا چه اهدافی دارد؟ امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.