الگوریتم کافئین چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل

وقتی که گوگل شروع به ایندکس سایت ها کرد تنها ۲۴۰۰۰۰۰ (دو میلیون و چهارصد هزار) سایت در سراسر جهان وجود داشت و تنها ۱۸۸ میلیون نفر در سراسر جهان اینترنت داشتند و می توانستند از گوگل استفاده کنند. در سال ۲۰۰۹ سایت ها صد برابر افزایش پیدا کردند و همچنین تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می کردند به یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر رسید. با این افزایش کاربران، در نتیجه نیاز به اطلاعات بیشتری از جمله اطلاعاتی مانند تصویر و ویدئو و … به وجود آمد. سیستم قدیم گوگل دیگر نمی توانست پاسخگوی نیاز کاربران باشد. پس گوگل به فکر چاره ای برای رفع این مشکل شد. و یک الگوریتم جدید را برای این هدف در نظر گرفت که به الگوریتم کافئین نام گرفته است. بیایید در این مقاله در باره این الگوریتم بیشتر بدانیم.

تاریخچه الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین یا (Google Caffeine Algorithm) در سال ۲۰۰۹ به طور آزمایشی توسط گوگل معرفی شد تا بازخورد کاربران را با این الگوریتم بررسی کند. سپس این الگوریتم را در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی معرفی کرد. در ابتدا بعضی از کاربران ناراضی بودند و می گفتند که در رتبه سایت ها تاثیر گذاشته است اما گوگل اعلام کرد که این الگوریتم در رتبه سایت ها هیچ تاثیری ندارد و احتمالا این سایت ها دچار مشکل سئو بوده اند به همین دلیل رتبه آن ها کاهش پیدا کرده است.

الگوریتم کافئین چیست؟

این الگوریتم گوگل است که بر روی ایندکس کردن صفحات گوگل، دسته بندی بیشتر محتواها، سرعت نتایج در گوگل و نشان دادن مطالب مرتبط تاثیر گذاشت.

با انتشار این الگوریتم تغییرات زیادی در ایندکس کردن مطالب توسط گوگل به وجود آمد. قبل از این الگوریتم گاهی برای ایندکس کردن صفحات یا سایت ها مدت زمانی لازم بود تا گوگل آن ها را بر اساس دسته بندی های خود طبقه بندی کند.

برای مثال بسیاری از سایت ها مجبور بودند قیمت های خود را لحظه ای آپدیت کنند. اما این آپدیت ها بسیار طول می کشید. این ایندکس جدید بسیاری از سایت ها را دچار مشکل کرده بود. اما اکنون قادر است قیمت ها را لحظه ای دریافت کنید.

ایندکس کردن مطالب توسط گوگل

ایندکس کردن مطالب توسط گوگل

همچنین پیش از معرفی این الگوریتم گوگل صفحات مختلف را بر اساس کلمات کلیدی طبقه بندی می شدند. که برای نشان دادن نتایج در گوگل باید خزنده های گوگل از میان کلمات کلیدی طبقه بندی شده نتایج را به کاربران نمایش دهند.

با این روش اگر یک صفحه یا یک سایت در دسته بندی جدید گوگل قرار می گرفت. به سرعت ایندکس می شد. اما محتواهای دسته بندی های قبل ممکن بود دو هفته یکبار دوباره ایندکس شوند.

برای سایت هایی که قدیمی تر بودند و از نظر گوگل ارزش بیشتری داشتند ایندکس محتواها به سرعت بیشتری انجام می گرفت. اما برای سایت های تازه و با رتبه های پایین بسیار دیر ایندکس انجام می شد.

گوگل در سال ۲۰۰۹ برای رفع مشکل تاخیر ایندکس شدن صفحات گوگل به فکر الگوریتمی افتاد که بتواند صفحاتی را که در گوگل اضافه می شدند و یا صفحاتی که بروز رسانی می شدند با سرعت ایندکس کند. و همچنین این الگوریتم بتواند نتایج گوگل را با سرعت بیشتری به کاربران نشان دهد برای این منظور الگوریتم کافئین را معرفی کرد.

ویژگی های الگوریتم کافئین

سرعت بالا

با این الگوریتم سرعت صفحات در گوگل دو برابر شده است و گوگل می تواند مطالب جدید و به روز را مرتب و سریع در اختیار کاربران قرار دهد. اما گوگل می خواهد سرعت بارگذاری صفحات را نیز دوبرابر کند تا بتواند آن ها را به سرعت به نتایج خود اضافه کند.

ایندکس صفحات

ایندکس صفحات در گوگل ۷۰ برابر افزایش پیدا کرده است. پس کاربران می توانند در هنگام جستجو مطالب جدیدتر و مفیدتری را پیدا کنند.

ارتباط نتایج گوگل

با این الگوریتم ارتباط بین نتایج جستجو و عباراتی که جستجو می شوند بهبود پیدا کرده است.

جذب کاربران

گوگل با سرعت بیشتری مطالب جدید و به روز را به کاربران نشان می دهد و این باعث می شود که کاربران نتایج متفاوت و بهتری را دریافت کنند. این باعث ترغیب بیشتر کاربران می شود.

نتیجه گیری

گوگل همیشه در حال آپدیت سیستم خود و به روز رسانی الگوریتم های خود است تا بتواند نیازهای کاربران را پاسخ دهد. با معرفی الگوریتم کافئین نیز توانست تغییرات زیادی در سیستم جستجوی خود به وجود آورد. این الگوریتم نیز یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل است. امیدوارم با توضیحات بالا توانسته باشیم اهمیت آن را برای شما بیان کنیم.

به این نوشته امتیاز دهید!
[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره طراحی فروشگاه اینترنتی رایگان

همین الان برای دریافت مشاوره رایگان طراحی فروشگاه اینترنتی با مجنتو با شماره ذیل تماس حاصل نمایید. 28429522-021

فهرست مطالب

نوشته های مرتبط

سئو تکنیکال چیست؟

یکی از مراحل بهینه سازی سئو سایت یا فروشگاه اینترنتی، سئو تکنیکال است. اگر مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را در سایت

سئو چیست؟

در هر روز میلیونها موضوع از طرف کاربران در موتورهای جستجو سرچ می شود و میلیونها سایت نیز وجود دارند که گوگل هر کدام از

ابزار Ahrefs

تحلیل و آنالیز سایت یکی از کارهای بسیار مهمی است که مدیران سایت ها و سئو کاران باید آن را انجام دهند اما برای این

Call Now Buttonمشاوره رایگان