چالاک سافت
منو موبایل

چالاک سافت

الگوریتم کافئین گوگل

وقتی که گوگل شروع به ایندکس سایت ها کرد تنها ۲۴۰۰۰۰۰ (دو میلیون و چهارصد هزار) سایت در سراسر جهان وجود داشت و تنها ۱۸۸ میلیون نفر در سراسر جهان اینترنت داشتند و می توانستند از گوگل استفاده کنند. در سال ۲۰۰۹ سایت ها صد برابر افزایش پیدا کردند و همچنین تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می کردند به یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر رسید. با این افزایش کاربران، در نتیجه نیاز به اطلاعات بیشتری از جمله اطلاعاتی مانند تصویر و ویدئو و … به وجود آمد.

سیستم قدیم گوگل دیگر نمی توانست پاسخگوی نیاز کاربران باشد. پس گوگل به فکر چاره ای برای رفع این مشکل شد. و یک الگوریتم جدید را برای این هدف در نظر گرفت که به الگوریتم کافئین نام گرفته است. اما الگوریتم کافئین چیست؟ و وظیفه الگوریتم کافئین چیست؟ ما در چالاک سافت در این مقاله در باره این الگوریتم بیشتر بحث می کنیم.

مطالب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟

تاریخچه الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین یا (Google Caffeine Algorithm) در سال ۲۰۰۹ به طور آزمایشی توسط گوگل معرفی شد تا بازخورد کاربران را با این الگوریتم بررسی کند. سپس این الگوریتم را در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی معرفی کرد. در ابتدا بعضی از کاربران ناراضی بودند و می گفتند که در رتبه سایت ها تاثیر گذاشته است اما گوگل اعلام کرد که این الگوریتم در رتبه سایت ها هیچ تاثیری ندارد و احتمالا این سایت ها دچار مشکل سئو بوده اند به همین دلیل رتبه آن ها کاهش پیدا کرده است.

الگوریتم کافئین چیست؟

این الگوریتم گوگل است که بر روی ایندکس کردن صفحات گوگل، دسته بندی بیشتر محتواها، سرعت نتایج در گوگل و نشان دادن مطالب مرتبط تاثیر گذاشت.

با انتشار این الگوریتم تغییرات زیادی در ایندکس کردن مطالب توسط گوگل به وجود آمد. قبل از این الگوریتم گاهی برای ایندکس کردن صفحات یا سایت ها مدت زمانی لازم بود تا گوگل آن ها را بر اساس دسته بندی های خود طبقه بندی کند.

برای مثال بسیاری از سایت ها مجبور بودند قیمت های خود را لحظه ای آپدیت کنند. اما این آپدیت ها بسیار طول می کشید. این ایندکس جدید بسیاری از سایت ها را دچار مشکل کرده بود. اما اکنون قادر است قیمت ها را لحظه ای دریافت کنید.

الگوریتم کافئین (Caffeine) چیست؟
ایندکس کردن مطالب توسط گوگل

همچنین پیش از معرفی این الگوریتم گوگل صفحات مختلف را بر اساس کلمات کلیدی طبقه بندی می شدند. که برای نشان دادن نتایج در گوگل باید خزنده های گوگل از میان کلمات کلیدی طبقه بندی شده نتایج را به کاربران نمایش دهند.

با این روش اگر یک صفحه یا یک سایت در دسته بندی جدید گوگل قرار می گرفت. به سرعت ایندکس می شد. اما محتواهای دسته بندی های قبل ممکن بود دو هفته یکبار دوباره ایندکس شوند.

برای سایت هایی که قدیمی تر بودند و از نظر گوگل ارزش بیشتری داشتند ایندکس محتواها به سرعت بیشتری انجام می گرفت. اما برای سایت های تازه و با رتبه های پایین بسیار دیر ایندکس انجام می شد.

گوگل در سال ۲۰۰۹ برای رفع مشکل تاخیر ایندکس شدن صفحات گوگل به فکر الگوریتمی افتاد که بتواند صفحاتی را که در گوگل اضافه می شدند و یا صفحاتی که بروز رسانی می شدند با سرعت ایندکس کند. و همچنین این الگوریتم بتواند نتایج گوگل را با سرعت بیشتری به کاربران نشان دهد برای این منظور الگوریتم کافئین را معرفی کرد.

ویژگی های الگوریتم کافئین

سرعت بالا

با این الگوریتم سرعت صفحات در گوگل دو برابر شده است و گوگل می تواند مطالب جدید و به روز را مرتب و سریع در اختیار کاربران قرار دهد. اما گوگل می خواهد سرعت بارگذاری صفحات را نیز دوبرابر کند تا بتواند آن ها را به سرعت به نتایج خود اضافه کند.

ایندکس صفحات

ایندکس صفحات در گوگل ۷۰ برابر افزایش پیدا کرده است. پس کاربران می توانند در هنگام جستجو مطالب جدیدتر و مفیدتری را پیدا کنند.

ارتباط نتایج گوگل

با این الگوریتم ارتباط بین نتایج جستجو و عباراتی که جستجو می شوند بهبود پیدا کرده است.

جذب کاربران

گوگل با سرعت بیشتری مطالب جدید و به روز را به کاربران نشان می دهد و این باعث می شود که کاربران نتایج متفاوت و بهتری را دریافت کنند. این باعث ترغیب بیشتر کاربران می شود.

نتیجه گیری

گوگل همیشه در حال آپدیت سیستم خود و به روز رسانی الگوریتم های خود است تا بتواند نیازهای کاربران را پاسخ دهد. با معرفی الگوریتم کافئین نیز توانست تغییرات زیادی در سیستم جستجوی خود به وجود آورد.

این الگوریتم نیز یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل است. امیدوارم با توضیحات بالا توانسته باشیم به شما در مورد اینکه الگوریتم کافئین (Caffeine) چیست؟ و وظیفه الگوریتم کافئین چیست؟ شما را از اهمیت آن آگاه کرده باشیم.

مطالب مرتبط
سئو مجنتو چیست؟

سئو مجنتو چیست؟ بهترین ماژول های سئو مجنتو 2023

مجنتو یکی از فروشگاه ساز هایی است که برای راه اندازی سایت و فروشگاه های اینترنتی از آن استفاده می […]

11 دقیقه مطالعه مشاهده
الگوریتم تپه

الگوریتم تپه یا Hilltop

قبل از سال ۲۰۰۴ هنگامی که موضوعی را در گوگل سرچ می کردیم لیستی از صفحات مختلف را برای ما […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده
الگوریتم موبایل فرست ایندکس

الگوریتم موبایل فرست ایندکس

طبق مطالعات که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفته بیش از ۷۴ درصد از مردم برای استفاده از گوگل از موبایل […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *