الگوریتم برت BERT
در گذشته برای بهینه کردن محتوای صفحات خود و رتبه گرفتن صفحات از محتواهای بسیار زیاد و چند هزار کلمه ای استفاده می کردیم. هرچه محتوای بیشتر بود برای گوگل ارزش بیشتری داشت. همچنین سئو کاران محتواها را بر اساس کلمات کلیدی کوتاه بهینه می کردند.
اما با آپدیت جدید گوگل و استفاده از هوش مصنوعی الگوریتم برت BERT دیگر این روش ها زیاد کارساز نیست. با این الگوریتم نتایج گوگل به کلی تغییر کرد. اما این الگوریتم چگونه توانست نتایج نتایج گوگل را عوض کند؟ با چالاک سافت باشید تا این الگوریتم را به طور کلی بررسی کنیم.
مطالب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟
الگوریتم BERT چیست؟
این الگوریتم یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. با آپدیت این الگوریتم گوگل کلمات سرچ شده توسط کاربران را راحت تر درک می کند و بهترین جواب را برای آن ها پیدا می کند.
این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا بهتر بتواند نیاز کاربران را درک کند حتی اگر برای جستجو از عبارات نگارشی اشتباه هم استفاده کنید نیاز شما را می فهمد.
الگوریتم BERT و رتبه بندی سایت
برای اینکه با این الگوریتم رتبه بهتری در گوگل بگیرید لازم نیست کار خاصی انجام دهید تنها با محتوای با کیفیت می توانید در صفحات گوگل بالا بیاید.
چند سالی است که ارزش کلمات کلیدی در محتوا کم شده است. گوگل از ۵ سال پیش اعلام کرده است که دیگر نیاز نیست برای موتورهای جستجو محتوا تولید کنید. محتوای باکیفیت در بالا آمدن در صفحات گوگل حرف اول را می زند.
آپدیت جدید این الگوریتم که بر پایه هوش مصنوعی است برای درک بهتر کاربران بر اساس کلمات سرچ شده است. اما این الگوریتم این اطلاعات را از کجا می آورد؟
محتوای سایت ها داده های الگوریتم BERT هستند. هر محتوایی که در گوگل ایندکس می شود این الگوریتم از آن استفاده می کند. پس به گفته دنی سالیوان لازم نیست که برای این الگوریتم کاری بکنید تنها استراتژی خود را در سئو و محتوا تغییر دهید.
مطالب مرتبط: نحوه تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی
عملکرد الگوریتم BERT
در گذشته گوگل تنها می توانست مفهوم کلمات را بفهمد و بر اساس این کلمات نتیجه را به کاربران بدهد. اما با این الگوریتم تغییراتی در نتایج ایجاد شد. با این الگوریتم، گوگل به کلمات قبل و بعد از کلمه کلیدی نیز تمرکز می کند و نیاز کاربران را بر اساس جمله تشخیص می دهد.
بعضی از کلمات دارای چند مفهوم هستند اگر کلمات به تنهایی سرچ شوند ممکن است که گوگل نتایج متفاوتی را برگرداند مانند کلمه شیر در زبان فارسی که به سه مفهوم بکار می رود یکی به معنی شیر آب و دومی به معنای شیر جنگل و دیگری به معنی شیر خوردن است. اگر برای سرچ اگر با شیر، جنگل را نیز بنویسیم و سرچ کنیم گوگل با استفاده از مفهوم جنگل تشخیص می دهد که مفهوم ما شیر به معنای حیوان است.
این الگوریتم تفاوت بین کلمات از و به را نیز تشخیص می دهد. قبل از اینکه این الگوریتم معرفی شود ممکن بود گوگل برای سرچ یک موضوع مثلا راههای مهاجرت به آمریکا مفهوم شما را درست درک نکند و نتیجه راه مهاجرت از آمریکا را برای شما بیاورد. اما با این الگوریتم دیگر به راحتی می تواند تشخیص دهد که منظور شما چیست.
تفاوت الگوریتم BERT و RankBrain
ممکن است که بسیاری از مردم الگوریتم برت و RankBrain را باهم اشتباه بگیرند و یا هر دو را یکی بدانند. در حقیقت این دو مکمل یکدیگر هستند. هر دو بر اساس هوش مصنوعی کار می کنند. الگوریتم برت منظور شما را تشخیص می دهد در حالی که RankBrain جمله را ترجمه می کند و نتیجه را برمی گرداند به عنوان مثال اگر شما سرچ کنید بزرگترین برج در تهران احتمالا برج بین الملل را تشخیص می دهد و نتیجه ای را که به شما میدهد برج الملل است.
چکار کنیم تا محتوای ما با الگوریتم برت بالا بیاید؟
برای اینکه محتوای خود را طوری بهینه کنیم که با الگوریتم برت به صفحات اول گوگل بیاید و امتیاز بهتری بگیریم راههایی وجود دارد که در زیر ۳ مورد را بیان می کنیم:
-
سوالات در الگوریتم برت بیشتر مورد توجه هستند.
بیشترین مطالبی که این الگوریتم به آن توجه می کند سوالاتی است که مردم سرچ می کنند و این الگوریتم به دنبال پاسخ سوالات کاربران در محتواهای سایت های مختلف می گردد. الگوریتم برت بیشترین تاثیر را روی وبلاگ سایت ها داشته است تا صفحات دیگر چون بیشتر روی سوالات کاربران تمرکز می کند تا کلمات کوتاهی مانند خرید شامپو یا خرید ساعت و ….
-
تمرکز روی کلمات لانگ تیل و سوالات کاربران
گوگل از ۵ سال پیش اعلام کرده است که روی لانگ تیل ها تمرکز کنید و حالا اهمیت این موضوع بیشتر شده است. برای سوالات نیز شما می توانید سوالات سرچ شده توسط کاربران را پیدا کنید و جواب آن ها را در محتواهای خود بنویسید. امروزه گوگل مانند قبل روی محتوای زیاد تمرکز نمی کند و تنها می خواهد که جواب سوالات مخاطبان را مفید و مختصر دهید.
-
دیگر محتواهای چند هزار کلمه ای در گوگل اهمیتی ندارند.
قبلا محتواها تا بیشتر نوشته می شدند از نظر گوگل مهمتر بودند و بیشترین رتبه را می گرفتند. در آپدیت جدید گوگل دیگر محتواهای طولانی نمی تواند در بالا آمدن رتبه تاثیر گذار باشد. باید محتواها مفید و مختصر باشند و نیاز کاربران را در مدت زمان کم برطرف کرده و آن ها را به جواب برساند. امروزه ممکن است در موضوعات مختلفی محتواهایی با ۴۰۰ یا ۳۰۰ کلمه در رتبه ی اول گوگل باشند.
الگوریتم برت یک الگوریتم جدید گوگل است که بر اساس هوش مصنوعی پیاده سازی شده است. این الگوریتم بیشتر برای کلمات طولانی و لانگ تیل ها عمل می کند و نتایج را بر اساس کلمات قبل و بعد از خودش نمایش می دهد تا بهترین نتیجه را به کاربران نشان دهد.
آیا گوگل از الگوریتم BERT برای تمامی جستجوها استفاده می شود؟
این الگوریتم تنها برای عبارات طولانی و لانگ تیل ها استفاده می شود. کلمات طولانی کمتر توسط سئو کاران مورد توجه هستند و سئو کاران تنها صفحات را برای کلمات کلیدی کوتاه بهینه می کنند. کلمات کلیدی کوتاه با سئو بالا می آیند. اما لانگ تیل ها با الگوریتم برت رتبه می گیرند. این الگوریتم از هر ۱۰ جستجوی گوگل برای یک مورد استفاده می شود.
آیا الگوریتم BERT بر روی تولید محتوا و سئو تاثیر دارد؟
در گذشته محتوای تولید شده بر اساس کلمات کلید و همچنین سبز شدن ابزار های سئو مانند ابزارهای وردپرس بود اما الان موضوع کاملا فرق کرده است. شما برای نوشتن محتوا باید اول کلمات کلیدی و کلماتی را که در گوگل توسط کاربران سرچ می شوند را پیدا کنید و بعد با توجه به این کلمات محتوای خود را بهینه کرده و بنویسید.
نتیجه گیری
گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم برت BERT بیش از پیش هوشمند شده و دیگر تنها بر اساس کلمات کلیدی صفحات را در گوگل امتیاز دهی نمی کند. این الگوریتم تمام محتواها را بررسی می کند و بر اساس کلمات سرچ شده محتوای مناسب را انتخاب کرده و بهترین نتایج را به کاربران می دهد.
پس برای بالا آمدن صفحات خود در گوگل دیگر نیاز نیست تنها بر روی کلمات کلیدی کوتاه تمرکز کنید راههایی را برای امتیاز گرفتن با این الگوریتم در این مقاله توضیح دادیم امیدوارم که توانسته باشیم این الگوریتم را به کلی به شما معرفی کرده باشیم.