چک لیست سئو برای انتقال به مجنتو ۲
همان طور که اطلاع دارید شرکت مجنتو اعلام کرده است که در ژوئن سال ۲۰۲۰ پشتیبانی از مجنتو ۱ را متوقف خواهد کرد و مجنتو ۲ را جایگزین آن میکند. اگر شما قصد طراحی فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه ساز را دارید، یا قبلا فروشگاه خود را طراحی کرده اید، باید به این بخش از آموزش مجنتو ۲ توجه کنید. به احتمال زیاد انتقال از Magento 1 به Magento 2 برای صاحبان فروشگاه اینترنتی با استرس همراه باشد. اما انتقال به مجنتو ۲ اجنتاب ناپذیر است و راهی است که باید رفت. در مسیر این انتقال احتمال دارد که سئو سایت شما با یکسری مشکلات مواجه شود.
ما در چالاک سافت چک لیست سئو برای انتقال به مجنتو ۲ آماده کرده ایم تا صاحبان فروشگاه های اینترنتی با استفاده از آن بتوانند مراحل انتقال فروشگاه خود را به راحتی و بدون مشکل انجام دهند.
مطالب مرتبط: مجنتو چیست؟ معرفی و ویژگی های فروشگاه ساز مجنتو
چک لیست سئو برای انتقال به مجنتو ۲ به شرح ذیل است:
-
وسعت یا دامنه مهاجرت خود را مشخص کنید
اولین کاری که باید هنگام انتقال فروشگاه خود به مجنتو ۲ انجام دهید، تعیین وسعت یا دامنه انتقال است. این کار کمی پیچیده و وقت گیر است، اما برای حل مشکلاتی که ممکن است در زمان انتقال و راه اندازی فروشگاه با استفاده از مجنتو ۲ پیش بیاید، ضروری و اجتناب ناپذیر است.
دادهها و اطلاعات موجود در سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که نیاز به بازنگری داشته باشد و در آخر یک کاتالوگ برای محصولات خود تهیه کنید و در آن محصولاتتان را دسته بندی کنید. همچنین لیستی از ماژول هایی که بر روی سیستم فروشگاهی خود نصب کرده اید را تهیه کنید و در مورد انتقال آنها به پلتفرم مجنتو ۲ با دولوپرهای مجنتو خود مشورت کنید. معمولا دولوپر ها ماژول های خود را هم برای مجنتو ۱ و هم برای مجنتو ۲ طراحی میکنند. با این وجود، ما به شما توصیه می کنیم ابتدا آنها را تست کنید زیرا ممکن است ماژول های مجنتو ۱ با مجنتو ۲ فرق داشته باشند.
سپس بخش سفارشات را بررسی کنید و لیست کسانی که در دراز مدت مشتری شما بوده اند و همچنان می خواهید که مشتری شما بمانند را یاداشت کنید. تجربه نشان می دهد که فروشگاه های بزرگتر و پیچیده تر معمولاً دارای سفارشات بیشتری هستند، بنابراین با توجه به سطح فروشگاه خود و تعداد محصولات موجود در آن، زمان لازم برای انتقال فروشگاه تان به مجنتو ۲ را برآورد کنید.
-
وضعیت فعلی سایت خود را مشخص کنید
دومین مورد از چک لیست سئو این است که نحوه ی عملکرد سایت خود را از طریق Google Analytics و Google Search Console، همچنین از طریق crawling tool به عنوان مثال ScreamingFrog بررسی کنید.
با تمام URL ها و دادههای آنها یک صفحه گسترده از اطلاعات تهیه کنید (برای مثالmeta robots ,canonical tags ,revenue , conversion rates و غیره). نتیجه این کار، حاصل شدن یک پرونده عظیمی از اطلاعات است که در نگاه اول ممکن است غیرقابل خواندن باشد، اما با استفاده از فیلترهای مناسب میتوانید هر صفحه را بطور جداگانه تجزیه و تحلیل کنید. تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید زیرا بعداً به آنها نیاز خواهید داشت.
-
اطلاعات فروشگاه مجنتو خود را اولویت بندی کنید
سومین مسئله این است که شما از کیفیت محتوای فروشگاه خود اطمینان حاصل کنید. اگر تمام محتوای لازم (از جمله محصولات، فهرستبندی و ویژگی ها) را در اختیار ندارید، فروشگاه شما میتواند از نظر SEM یا همان Search Engine Marketing متحمل ضرر بزرگی شود. SEM از تکنولوژی موتورهای جستجو استفاده میکند تا تعداد بازدیدکنندگان و درآمد یک سایت افزایش یابد. زمانی که اطلاعات و فایل های سایت شما کیفیت لازم را ندارند احتمال کمی وجود دارد که سایت شما در صفحه اول موتور های جستجو یافت شود.
اگر قبلاً نقصی را در دادههای خود مشاهده کرده اید، اکنون زمان مناسب برای رفع آنهاست. با دقت دسته بندی ها، آدرس ها، متاها و h1 ها را بررسی و مرور کنید.
در انتخاب کلمه کلیدی خیلی دقت کنید. قبل از انتخاب کلمه کلیدی باید در مورد آن تحقیق کنید. کلمه ای که شما آن را به عنوان keyword انتخاب میکنید باید محتوای شما را طوری پوشش دهد که در رتبه بندی موتور های جستجو، رتبه بالایی کسب کنید.
اطمینان حاصل کنید که تمام محصولات به همراه تصاویر، ویژگی ها، توضیحات و متای داده ها به درستی به سایت منتقل شده اند. همه مطالب را دو بار یا حتی بیشتر بررسی کنید تا دادههای شما هیچ گونه نقصی نداشته باشند.
ارائه اطلاعات دقیقی از محصولات و کیفیت دسته بندی آنها میتواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد PPC (پرداخت به ازای کلیک) شما داشته باشد، میتوان گفت به میزانی که شما برای بهینه سازی دادههای سایت خود وقت میگذارید، به همان میزان برای کسب و کار اینترنتی خود سرمایه گذاری کرده اید.
پیشنهاد می کنم مقاله آموزش اضافه کردن دسته بندی در مجنتو را مشاهده کنید.
-
استراتژی Indexing (شاخص گذاری موتورهای جستجو) را مشخص کنید.
یکی از پیچیده ترین کارهایی که باید انجام دهید تعیین استراتژی Indexing است. اگر سایت شما بزرگ است، بهتر است برای crawlers (خزنده ها) دستورالعمل “index، follow” را فعال کنید، اما اگر سایت شما خیلی بزرگ نیست، میتوانید دستور العمل “noindex، follow” را فعال کنید. شما با فعال کردن دستورالعمل “index، follow” به موتورهای جستجو اجازه می دهد در صفحات و پیوندهای شما به جستجو بپردازند و اطلاعات موجود در صفحات را ایندکس (فهرستبندی) کنند. در حالت دوم یعنی زمانی که شما دستور العمل “noindex، follow” را فعال میکنید موتورهای جستجوگر در صفحات وبسایت شما خزیده اما آنها را فهرستبندی نمیکنند.
پس از تصمیم گیری در این مورد، باید فایل robots.txt را بر روی وبسایت خود بارگذاری کنید. شما با استفاده از فایل robots.txt به رباتهای موتورهای جستجوگر اجازه میدهید که به محتوا و صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند، همچنین میتوانید دسترسی آنها به وبسایت خود را محدود کنید.
-
تگ ها را مرور کنید.
پس از مشخص کردن استراتژی Indexing، تگهای خود را مرور کنید. فروشگاه ساز مجنتو امکانات زیاد و جالبی دارد، اما برای استفاده کامل از آنها، باید نحوه ی کار کردن با آنها را بلد باشید. یکی از امکانات عالی مجنتو گزینه های مرتب سازی است که برای مشتریان و تجربه کاربری آنها بسیار مناسب است، اما اگر شما تگهای مناسب را اعمال نکنید، امکان دارد به سئو فروشگاه شما خسارت جدی وارد شود.
محصولات شما باید از تگ canonical استفاده کنند. برای تصاویر از تگ ALT استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند شانس نمایش تصاویر شما را بالا ببرند. شما با اضافه کردن تصاویر در محتوای خود و استفاده از تگ ALT برای آنها، این شانس را خواهید داشت که موتورهای جستجو مانند گوگل، سایت شما را در رتبه بالایی نشان دهند.
-
نقشه سایت xml
نقشه سایت XML لیستی از آدرس های سایت است که با استفاده از آن موتورهای جستجو میتوانند در صفحات سایت شما به جستجو بپردازند و به محتوای آن دسترسی داشته باشند. بر اثر انتقال سیستم فروشگاهی خود به مجنتو ۲ ممکن است برای سئو سایت یکسری تغیرات ایجاد شود. بدین منظور شما باید نقشه سایت خود را بازنگری کنید.
احتمالاً شما بخواهید برخی از صفحات را از نقشه سایت حذف کنید، همچنین یکسری صفحات جدید اضافه کنید که قبلا در سایت شما وجود نداشته است. در این مورد با توسعه دهندگان خود مشورت کنید سپس تغیرات لازم را در نقشه سایت خود اعمال کنید.
-
پیاده سازی ریدایرکت ۳۰۱
پیاده سازی ضعیف ریدایرکت ۳۰۱، یکی از دلایل اصلی است که باعث میشود که فروشگاه شما بر اثر انتقال از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ( به عنوان مثال انتقال از مجنتو ۱ به مجنتو ۲)، افت چشمگیری داشته باشد.
برای حل این مشکل و حفظ تمام بک لینک هایی که در سالهای بهینه سازی و SEM به دست آورده اید، باید مراقب URL هایی که به هیچ جایی وصل نیستند باشید.
ریدایرکت های قدیمی را که در سایت فعلی خود دارید فراموش نکنید، زیرا آنها باید به URL های جدید هدایت شوند. میتوانید این کار را از طریق Magento Admin یا htaccess انجام دهید. دقت کنید که داشتن ریدایرکت های زیاد در htaccess میتواند تأثیر زیادی بر TTFB یا همان (Time to first byte) داشته باشد. TTFB یک عامل بهینه سازی مربوط به سرعت سایت است.
اگر URL های شما نیاز به بازنویسی دارند، بهترین راه حل این است که صفحه گسترده ای را با URL های قدیمی و Targeted تهیه کرده و در مورد اجرای آن با توسعه دهنده خود مشورت کنید.
-
تست کردن
قبل از راه اندازی فروشگاه جدید خود بر روی مجنتو ۲، تمام موارد لیست شده را بیشتر از یک بار تست کنید. همچنین سرعت سایت را امتحان کنید زیرا یک فروشگاه کند میتواند به شدت بر عملکرد شما تأثیر بگذارد. اگر سرعت فروشگاه شما و بارگذاری مطالب داخل آن کند باشد، بخش زیادی از کاربران فروشگاه شما را بسته و به سایت دیگری مراجعه میکنند. در این مورد با توسعه دهندگان مجنتو خود مشورت کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.
اگر بر اثر انتقال سیستم فروشگاهی خود به مجنتو ۲ سرعت فروشگاه شما کند شود، میتوانید ماژول بارگذاری تنبل تصاویر (Lazy Loading) را بر روی سیستم فروشگاهی مجنتو خود نصب کنید.
-
کارهای بعد از راه اندازی
بعد از اینکه فروشگاه جدید خود یعنی مجنتو ۲ را راه اندازی کردید، مواردی است که باید برای سئو سایت تان انجام دهید. اول از همه، فایل robots.txt را بارگذاری کنید. با استفاده از فایل robots.txt به رباتهای موتور جستجوگر اجازه میدهید که به محتوا و صفحات وبسایت شما دسترسی داشته باشند و دادههای شما را فهرستبندی کنند.
دوم، نقشه سایت جدید خود را در کنسول جستجوی گوگل بارگذاری کنید. سپس تغیراتی که در نقشه سایت خود اعمال کرده اید را تایید کنید تا بتوانید عملکرد فروشگاه خود را بعد از راه اندازی ارزیابی کنید.
سوم، مطمئن شوید که گوگل سایت شما و محتوای آن را به درستی شناسایی میکند. اگر شناسایی به درستی انجام نشود شما نمیتوانید عملکرد واقعی سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
حتی اگر اطمینان دارید که همه کارها را به درستی انجام دادهاید، باید مدام به فکر رصد کردن دادههای خود باشید.
سخن نهایی
همان طور که در ابتدای مقاله چک لیست سئو برای انتقال به مجنتو ۲ گفته شد ممکن است در نتیجه انتقال به مجنتو ۲ فروشگاه شما دچار یک سری تغییرات گردد. بدین منظور در این مقاله یک چک لیست سئو ارایه شد. صاحبان فروشگاه های اینترنتی با استفاده از این چک لیست ارائه شده توسط چالاک سافت میتوانند مراحل انتقال فروشگاه خود به مجنتو ۲ را به راحتی و بدون مشکل انجام دهند. چک لیست سئو میتواند به شما در آماده سازی سایت خود برای انتقال به مجنتو ۲ کمک کند.
اگر فکر میکنید مورد دیگری هست که میتوان آن را به این چک لیست اضافه کرد، حتما آن را با مجموعه چالاک سافت در میان بگذارید.
اگر برای انتقال فروشگاه خود به مجنتو به کمک نیاز دارید، یا فروشگاه خود را به مجنتو ۲ انتقال دادهاید ولی فکر میکنید که عملکرد فروشگاه شما پایین آمده است، با ما در تماس باشید. توسعهدهندههای چالاک سافت سایت شما را ارزیابی کرده و به شما در تشخیص و حل مشکلات فنی سئو سایت تان کمک خواهند کرد.