الکسا چیست؟
ابزار های گسترده ای برای مقایسه و تشخیص رتبه بندی در فضای اینترنت وجود دارد. یکی از این ابزارهای آنالیز سایت، الکسا است اما الکسا چیست؟ رتبه الکسا چیست؟ و رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود؟ و این امکان را برای کاربران فراهم می سازد که برای تخمین بازدید سایت و یا کلمات کلیدی سایت رقبا از آن استفاده کنند.
الکسا رتبه سایت شما را در بین کل سایت های موجود در اینترنت محاسبه می کند. جهت آشنایی بیشتر با الکسا تا انتهای مطالب با چالاک سافت باشید.
الکسا چیست و چه تاریخچه ای دارد؟
الکسا (Alexa) در سال ۱۹۹۶ به منظور پیشنهاد و معرفی وب سایت ها به کاربران پایه گذاری شد. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۸ موتور جستجوی گوگل بنیان گذاری شد و تا آن زمان فقط چند موتور جستجوی ضعیف برای پیدا کردن صفحات وجود داشت. این موضوع برای کاربران چندان خوشایند نبود و نارضایتی های فراوانی را به دنبال داشت.
اما نوار ابزار الکسا جهت آنالیز ترافیک وب سایت ها یک نوار ابزار کاربردی عرضه کرد. این نوار ابزار با توجه به وبسایت هایی که بازدید می کردیم وب سایت های دیگری را پیشنهاد میداد و روی مرورگر اینترنت نصب می شد. در اوایل، صفحات وب سایت، تعداد لینک به وب سایت نمونه هایی از اطلاعات جمع آوری شده توسط الکسا بودند اما چند سال بعد اطلاعاتی همچون رتبه را ارائه داد. بعد از آن شروع به ذخیره محتوای وب در سرور های خود کرد.
با گذشت چند سال و پیشرفت تکنولوژی نوار ابزار الکسا قدیمی شد و جایگزین آن افزونه هایی ارائه شدند. این افزونه ها گزارش هایی مانند: رتبه جهانی و کشوری، تعداد بک لینک، سایت های مشابه و سرعت سایت را نمایش می دادند. در واقع این افزونه ها به میزان بازدید سایت ها می پرداختند.
شرکت آمازون پس از ۳ سال از شروع فعالیت الکسا آن را خریداری کرد. سپس روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد. الکسا امروزه به عنوان یک منبع مفید از داده های وبگاه های اینترنتی شناخته می شود.
سیستم رتبه بندی الکسا چگونه است؟
الکسا یک اقدام مقایسه ای می باشد و برای محک و معیار رقابتی مفید است. همچنین رتبه بندی الکسا اندازه گیری کلی از محبوبیت وب سایت را نمایش می دهد. زمانی که افزونه الکسا نصب شود به محض ورود کاربر به وب سایت، آدرس سایت و آدرس آی پی کاربر به سرور های الکسا ارسال می شوند. رتبه وب سایت با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در طول ۳ ماه محاسبه می گردد.
الکسا رتبه سایت های اینترنتی را بر اساس پارامتر هایی مانند: میزان بازدید، رتبه بندی می کند. سپس رتبه را در قالب رنک کشوری و جهانی ارائه می دهد. در رتبه جهانی همه سایت های جهان مورد مقایسه قرار می گیرند. رتبه کشوری نیز رتبهبندی آن سایت را بر اساس کشور محل سکونت مخاطبان نمایش میدهد.
در صورتی که سایت در هر کدام از این بخش ها رتبه ای کسب نکند به معنای آن است که اطلاعات دریافتی الکسا از وبسایت کم بوده و نتوانسته است رتبه ی را برای چنین سایتی در نظر بگیرد. به طور کلی رتبه بندی وب سایت هایی با کمتر از هزار کاربر در ماه برای alexa سخت است و صحت کمتری دارد. هر چه وب سایتی به رتبه ۱ نزدیک تر باشد یعنی داده های آن سایت دقت و صحت بیشتری دارند.
معیار رتبه بندی الکسا برای سایت ها چیست؟
ورودی موتور های جستجو
تعداد بالای ورودی از موتور های جستجو به ویژه گوگل یکی از بهترین فاکتور هایی است که می تواند رتبه سایت شما را در الکسا بهبود ببخشد.
تولید محتوای دست اول با کیفیت و مفید
زمانی که کاربران در سایت سپری میکنند، برای الکسا مهم است. مهمترین و بهترین روش برای افزایش میزان ترافیک، تولید و ارائه محتوای با کیفیت خاص و منحصر به فرد است .که در ارتقا رتبه الکسا اثر گذار بوده. اگر وب سایت شما عکس محور است بهترین و بی مثال ترین تصاویر را منتشر کنید. در هر صورت اطمینان حاصل فرمایید که محتوای شما عاری از هر گونه اشتباه است.
تحلیل رقبا
دلایل زیادی وجود دارد که آنالیز و تحلیل رقیب از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در دسته بندی موضوعی بهتر از رقبا باشیم کفایت می کند. رقیب ها را بشناسید و وب سایتشان را از نظر رابط کاربری محتوا یا نحوه ارائه خدمات و محصولات بررسی کنید. اگر نقاط قوتی داشتند شما نیز اجرا کنید و اگر ضعفی دارند شما سعی کنید از آن در سایت خود بپرهیزید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی
پس از انتشار مطالب آنها را رها نکنید. قابلیت اشتراک گذاری محتوا در عصر رسانه های اجتماعی یکی از مهمترین مولفه ها برای افزایش ترافیک است.
لینک گذاشتن در استوری های اینستاگرام، کانال تلگرام، انتشار مقالات و پست های وبلاگ در لینک دین یا توییتر و فیسبوک روش های متداول برای افزایش ترافیک وب سایت هستند. باید از عناوین و تصاویر جالب برای جلب توجه استفاده کنید و جمله آغازین مطالبتان جذاب باشد و حس کنجکاوی خواننده را تحریک کند. این جذابیت موجب می شود تا کاربر محتوا را با کاربرانی بیشتر به اشتراک بگذارد.
لینک سازی با کیفیت و مرتبط
می توانید به سایر مطالب خود در وب سایت لینک بدهید و مخاطب را به مطالعه سایر مطالب مرتبط که در وبسایت شماست تشویق کنید.
با سایت هایی که رنک بهتری دارند ارتباط برقرار کنید. از آنها بخواهید لینک سایت شما را در سایت خود منتشر کنند. این ارتباط یا در ازای پرداخت پول انجام می شود یا در قالب تبادل لینک و همکاری بین سایت ها. با این روش اعتبار سایت بالاتر به کمک سایت پایین تر میآید و موجب ارتقا رتبه الکسا در سایت می شود.
بازنویسی محتوا های قدیمی
گاهی یکی از مطالب شما نسبت به سایر مطالب، استعداد بهتری برای جذب و ورود مخاطب دارد. مطالب سایت خود و بازدید آن را به طور دقیق رصد کنید. و اگر لازم شد آنان را باز نویسی کنید به آن افزوده یا از آن کم کنید سپس تکنیک های جدید سئو را برای پست های قدیمی پیاده سازی کنید با این روش به موتورهای جستجو نشان میدهید که سایت شما فعال است .
کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار
بهبود سئو و آنالیز کلمه های کلیدی پر کاربرد، ترافیک را به سمت وب سایت شما جذب می کنند. شما باید کلمات کلیدی مناسب با صنعت خود را شناسایی کنید و مطالب وب سایت خود را متناسب با آن تهیه و بهینه سازی کنید. انتخاب کلمات کلیدی متناسب با کسب و کار میتواند ترافیک بیشتری برای وبسایت ایجاد کند، همچنین رتبه شما در نتایج جستجو را بهبود بخشد.
تبلیغات گوگل
ترافیک زیاد از طریق تبلیغات بر رتبه الکسا تاثیر مثبت میگذارد. اگر برای برند خود بودجه تبلیغات دارید به سراغ تبلیغات همسان، بذری، ویدیوئی و … بروید. در تبلیغات گوگل با مشخص کردن کلمات کلیدی دلخواه می توانید به راحتی وب سایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل قرار دهید.
تعداد بازدید از صفحات مختلف وب سایت
ممکن است یک کاربر در طول روز چندین بار به وب سایت مراجعه کند اما ارزش آن برای الکسا معادل یک مراجعه کننده است. تعداد بازدید از صفحات به دفعاتی گفته می شود که کاربران به آدرس وب سایت شما مراجعه می کنند.
مشارکت با کاربران
یک فرم اشتراک گذاری در خبرنامه ایمیلی طراحی کنید. از کاربران خود بخواهید تا برای شما کامنت بگذارند و در مطالب نظر بدهند سپس هر چند مدت یک بار لینکها و مطالب جالب تان را برایشان ارسال کنید.
نظم و استمرار در انتشار محتوا
اگر هر روز نمی توانید مطالبی را منتشر کنید هر سه روز یکبار این کار را انجام دهید. به روز رسانی مرتب وب سایت باعث می شود که کاربران باز هم به سایت شما مراجعه کنند و میزان بازدید صفحات بالا برود نظم تولید محتوا را از دست ندهید و به موتورهای جستجو هم نشان دهید که سایت فعالی دارید اینگونه موجب می شود کاربران بیشتری را به سمت سایت شما هدایت کنند.
رتبه جهانی در سایت الکسا چیست؟
رتبه جهانی عددی است که رنک سایت در بین تمام سایت های جهان به نمایش میگذارد.
رتبه منطقه ای چیست؟
رتبه منطقه ای عددی جدا از عددِ رتبه جهانی می باشد که نشانگر محبوبیت سایت در کشوری خاص است.
چگونه سایت در الکسا ثبت می شود؟
در حقیقت نیازی نمی باشد سایت ها به الکسا معرفی شوند. چون الکسا به صورت پیشفرض پس از راه اندازی سایت آن را وارد رنکینگ خواهد کرد. اما با در اختیار داشتن اکانت الکسا می توان اطلاعات تکمیلی از سایت خود مانند؛ لوگو، صاحب امتیاز و… را در صفحه اختصاصی سایت اضافه کرد.
امکانات سایت الکسا چیست؟
از امکانات الکسا می توان به امکان تجزیه و تحلیل رقابتی و ترافیک وب سایت و ارائه اطلاعات بیشتر از فرصت های کلیدی سئو و نمایش کلمات کلیدی که باعث ترافیک سایت های رقیب می شوند و همچنین مقایسه سایت شما با سایت های رقیب اشاره کرد. الکسا رتبه فعلی رقیب و سایر اطلاعات را ارائه می دهد.
ریچ در الکسا چیست؟
ریچ میزانی برای اندازه گیری درصد بازدید کنندگان کل کاربران اینترنت در سطح جهان است.
بانس ریت در الکسا چیست؟
بانس ریت نرخ پرش است. در الکسا زمانی که کاربر بعد از ورود به یک سایت فقط یک صفحه را مشاهده کند و بعد از آن خارج شود یک بانس ریت رخ میدهد. بانس ریت به درصدی از کاربران اشاره دارد که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده می کنند و سپس به هردلیلی خارج می شوند و هرچه درصد آن کمتر باشد اصولا بهتر است و به معیار حضور زمانی بازدید کننده در سایت بستگی ندارد.
مقاله مرتبط: گوگل آنالیتکس
رنک الکسا چیست؟
رنک الکسا عددی متغیر است. سایت الکسا بر اساس ترافیک ورودی سایت ها به آنها عددی اختصاص می دهد این عدد نمایانگر محبوبیت سایت در بین مردم شناخته می شود.
حقیقتا این عدد هرچه از ارقام کمتری برخوردار باشد نشانگر ترافیک بیشتر سایت و محبوبیت بیشتر آن نزد کاربران است. الکسا برای مشخص کردن رنک سایت ها و نمایش عدد به علم تخمین متکی است، اما اگر عضو سایت الکسا شوید می توانید سایت خود را در الکسا ثبت و آمار ترافیک سایت خود را جایگزین تخمین الکسا کنید.
رنک الکسا برای برخی وب سایت های تبلیغ کننده که ادعا دارند وب سایتشان پر ترافیک است بسیار کاربرد دارد و میتوانند ادعای خود را ثابت کنند. برای تایید عملکرد آنها می توانید از Alexa Rank استفاده کنید. اندازه گیری بیطرف رتبه الکسا می تواند به شما در ارزیابی سایت ها قبل از هر اقدامی کمک کند.
خدمات غیر رایگان السکا شامل:
- تحلیل بازار
- تحلیل وب سایت
- تحلیل سئو
- تحقیق کلمات کلیدی
- رتبه بندی
خدمات رایگان الکسا
- مشاهده آمار تخمینی وب سایت
- چند سرویس محدود برای پیدا کردن سایت های مشابه
- مشاهده فهرست رتبه بندی وب سایت بر اساس کشور یا دسته بندی
آیا میتوان الکسا را فریب داد؟
بله می توان الکسا را فریب داد. با ایجاد ترافیک مصنوعی یا فریب الکسا برای نمایش بازدید بیشتر هیچ گونه موفقیتی را نمی توان کسب کرد. الکسا فقط آمار را ارائه میدهد و آمار غلط و فریب به معنی رشد ترافیک سایت نیست. ممکن است برخی وب مستر ها جهت نمایش قدرت خود نزد کارفرما یا ایجاد موقعیت شغلی بهتر یا فریب مشتریان در راستای جذب تبلیغ از این مورد غیر حرفه ای بهر برداری کنند.
نتیجه گیری
سریع ترین راه جهت مشاهده رتبه سایت نصب افزونه الکسا است. به خاطر داشته باشید که با استفاده از این افزونه فقط میتوان جایگاه سایت را بررسی کرد. یعنی حتی اگر رتبه بندی الکسا خوب باشد جایگاه سایت شما در نتایج جستجو بهتر نمی شود. ما در این مقاله برای شما توضیح دادیم که الکسا چیست؟ رتبه الکسا چیست؟ و رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود؟ امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.